Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
13621

Så kan smarta föremål förändra våra beteenden

TEXT Camilla Buch
Annons

Fjords årliga trendrapport har i år fokus på bland annat smarta objekt. I en föreläsning hos Hyper Island gick Fjords Chief Client Officer Mark Curtis igenom årets trendrapport, och vi pratade med honom om vad den kan innebära.

En av trenderna som Fjord förutser för året är Natural User Interfaces, som vi på CAP&Design skrivit om tidigare. En annan trend är så kallade ”smarta föremål”. Fjord förutspår att fler och fler vardagliga objekt kommer att anpassas för bättre interaktion med användarna.

”Allt från klockor till pillerburkar ansluter sig mer med oss och samlar data som skulle kunna påverka vårat beteende. Dessa enheter börjar tyst att prata med varandra, och låter oss gå på medan de drar sig tillbaka till bakgrunden för att göra smartare val åt oss. Fjord tror att denna ”smartifikation” av föremål, och de nya sorters interaktioner de kommer bringa med sig, kommer ha en stor påverkan på sociala beteenden” skriver Fjord i sin trendrapport.

Under föreläsningen på Hyper Island diskuterade Mark Curtis nya sociala kontexter som denna utveckling kan leda till. Google Glass och smarta klockor var två exempel. Att till exempel använda Google Glass för att betala i en kassa kan visas svårt, för hur signalerar du till personalen att du betalat? Och hur länge är det socialt acceptabelt att titta ner på din klocka om du inte bara kan se tiden utan också läsa mejl och textmeddelanden?

– Jag tror vi måste närma oss den nya teknologin försiktigt. Det kan ta lång tid för samhället att motivera sig att införa anpassningsmekanismer. Det tog ca 80 år innan säkerhetsbälten blev obligatoriska i bilar trots att de helt klart var en bra idé. Vilka digitala säkerhetsbälten behöver vi? svarar Mark Curtis på frågan om hur han ser på att sociala konventioner förändras kring vår teknologi.

Smarta objekt och NUIs är utan tvekan på väg in i vår vardag, men vilka fördelar och nackdelar bär de med sig? Och vad ska man tänka på om man vill designa med dessa nya trender?

– Fördelarna med smarta objekt och NUIs är att de är enkla att använda i och med att de känns naturliga, och att många rutinuppgifter blir lättare eller tas bort helt, vilket låter oss tänka eller kommunicera mer. Nackdelarna är att signalera för folk att ett NUI-lager finns, eller att ett föremål är ”intelligent”, samt att den mänskliga kontexten kan vara svår att läsa, säger Mark.

Det som Mark säger är viktigast när det kommer till att ett företag vill designa smarta objekt är att inte införa ett ”wearables”-team, precis som man i den digitala erans begynnelse inte skulle infört digitala team som skiljde sig från print-teamen.  

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera