Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Digitalt
41689

Sajt med plats för både dåtid och samtid

TEXT Sara Wilk

I veckan lanserades Svenskt Tenns nya sajt. Lösningen är framtagen av Planeta Design tillsammans med Net Relations – och den ska spegla varumärkets fysiska butik på Strandvägen.

Annons

För ungefär fem år sedan renoverades Svenskt Tenns butik i Stockholm. Nu har deras hemsida också gjorts om. Arbetet började med en pitch under våren 2015, och stort fokus har legat på både innehåll och e-handel. CAP&Design frågade Sandra Planeta Sonnerup, grundare och creative director på Planeta Design, om arbetet.

Hur har det varit att jobba med en så designmedveten kund?
– Det är fantastiskt att få arbeta med ett varumärke som har en så viktig position både i Sverige och i den internationella designvärlden. Vi jobbade i nära samarbete med Svenskt Tenn och kunde utmana varandra för att uppnå ett unikt uttryck och relevans.

svenskt_tenn_press_webbplats_sv_1

Hur skulle du själv beskriva resultatet?
– Vi har skapat en flexibel plattform genom att bygga en levande plats som lätt kan möbleras om och utvecklas, på samma sätt som man jobbar inom traditionell retail. Från ett e-handelsperspektiv har vi skapat en del med fokus på produktinformation samt köp. och en del där besökare kan inspireras av miljöer som visar produkterna i ett levande sammanhang.

– Ur ett varumärkesperspektiv har vi skapat utrymme och möjligheter för olika typer av media och content för berättelsen om Svenskt Tenn; historien, Estrid Eriksson, Josef Frank, nutida designers, utställningar, stiftelsen, tesalongen, med mera. Det ska bli spännande att arbeta med dessa verktyg i fortsättningen!

planetadesign_svenskt_tenn_li

Var hittade ni inspiration, vad var viktigt för er att inkludera?
– Inspirationen hittade vi först och främst hos Svenskt Tenn – en fantastisk designskatt. Utöver det tittade vi på olika typer av digitala berättartekniker och tempon. Vi studerade en mängd sidor inom internationell retail och för museer, och diskuterade/dissekerade de som stack ut.

– Det var särskilt viktigt att inkludera berättelsen om dåtid och samtid. Samt ett produktfokus, att kunna förmedla en produkt i det digitala. Att synliggöra det taktila, hantverket, kvaliteten och proportionerna. En klassisk möbelproblematik.

Vilka var de största utmaningarna?
– Att spegla och tillföra till den eklektiska och rika miljön man upplever på Strandvägen 5 i ett webbformat. En härlig och inspirerande utmaning.

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera