Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Identitet
41450

Slitstarkt med designfokus

TEXT Camilla Buch

För en målgrupp utan något att kalla sitt eget skulle Lars Lengquist, tillsammans med företaget, skapa ett designstarkt varumärke för Auk Protection.

Annons

Uppdrag
Lars Lengquist skulle tillsammans med vad som skulle bli Auk Protection skapa ett varumärke för en målgrupp som tidigare inte har haft produkter specifikt för dem.
– De som arbetar i och kring helikoptrar är ofta hänvisade till yrkeskläder som är mer traditionsbundna än funktionella, ofta har både kläder och hjälmar ett militärt ursprung. Designmässigt är det nästan som om tiden stått still i den här yrkeskategorin, säger han.

auk_snow_logo

Varumärket skulle vara användarfokuserat, med vardagen för målgruppen i centrum. Grundarna Michael Elmeskog och Johan Baumann är båda helikopterpiloter och kan mycket om målgruppen.

magimage
magimage
Få CAP&Design i brevlådan

5 nr för 749:-

Prenumerera

Mål
– Vi ville nå ut med det här varumärket internationellt. målgruppenen sträcker sig ju verkligen över hela världen, säger Lars.

Med bas i Norden ville de skapa ett varumärke som käns både innovativt och som fokuserar på design. I och med hur många av de kläder helikopterpiloter använder i dag ser ut ville de satsa hårt på är användarfokuserade produkter med mycket detaljer som förenklar en helikopterpilots vardag.

packaging_visitkort_crop_

Arbetsgång
Först skulle namnet tas fram, vilket skedde i nära samarbete med varumärkesstrategen Linus Wikström. Auk betyder alka på svenska, en fågel som är väl anpassad för att flyga och dyka under svåra förhållanden. Det var viktigt att namnet var grafiskt starkt, enligt Lars.

web

Uppdraget

Uppdragsgivare: Auk Protection
Form: Lars Lengquist & Linus Wikström
Målgrupp: Alla som arbetar i och runt helikoptrar

När det kom till den grafiska identiteten ville de ta fram en plattform som gick hand i hand med produkten och industridesignen som präglat den. De arbetade mycket med svart som basfärg med klara accentfärger.

– Vi ville profilera oss starkt mot målgruppen, designen var en viktig aspekt. Våra konkurrenter har inte samma utseende som oss alls.

typography

Resultat
– Det har blivit väldigt populärt. Med små resurser har vi lyckats nå ut med vårt budskap till den här målgruppen, menar Lars och fortsätter:

– Ett kvitto på bra resultat är att bland annat räddningspersonal i Alperna och ambulanshelikopterpersonal, som har höga krav på sin utrustning, har valt Auk Protection.

 

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera