Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Smart förpackning på språng

TEXT Camilla Buch

I årets Packaging Impact Design Award, PIDA, går vinsten till ett team från Mediehögskolan i Stuttgart.

Annons
8c50d5c3b36edd98_org kopia
Ladhid vann totalpriset i PIDA.

PIDA är en tävling som varje år arrangeras av Billerud Korsnäs i samarbete med ledande universitet och högskolor i Frankrike, Tyskland och Sverige. Tävlingen uppmärksammar innovativa förpackningslösningar och arrangeras tre gånger årligen, en i vardera land. Årets tema är Style & Smart on the Go och handlar om att utveckla smarta förpackningslösningar för måltider som äts på språng.

Bidraget som vann totalpriset i tävlingen heter Ladhid, en förpackning för falafel i pitabröd, och togs fram av Hanna Vayhinger, Edda Seemann, Johannes Wilhelm och Valentina Lehmann från Mediehögskolan i Stuttgart.

Juryns motivering löd:

”Ladhid visar hur en förpackning kan vara såväl innovativ som användarvänlig och lätt att tillverka. Ladhid är gjord för att bära och äta en falafel i pitabröd. Den solfjäderformade, bärbara kartongförpackningen platsar perfekt i en modern och mobil livsstil. Förpackningen kan förses med ett lock för att undvika spill och ett bärhandtag gör den lätt att bära. Ladhid har visat sig vara en smart lösning för en enkel och kladdfri måltid för den som är på språng. Tack vare en mycket smart och funktionell vridmekanism, gör den flexibla solfjäderkonstruktionen att förpackingens storlek ändras av användaren själv. En lika finurlig som perfekt lösning.”

Både pris för bästa innovativa höjd och publikens pris gick till Shakyloop av H. Trang Nguyen, Lisa Herrmann, Sindy Osnowski och Vanessa Hahn. Förpackningen är utformad som en ring med en inre ring som kan fyllas med nötter eller godis och som samtidigt fungerar som en utdragbar stängningsmekanism.

Pris för bästa användarvänlighet gick till Cake Break av Anh Vu Nguyen, Georg Vulpius och Carolin Auzinger från Beuth tekniska högskola i Berlin.

9e8e7be6cbd79ff2_org
Bästa innovativa höjd och publikens pris gick till Shakyloop.
bf4605ffd35d860b_org
Cake Break fick pris för bästa användarvänlighet.
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera