Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
13217

Sofia Larsén värdesätter helheten

TEXT Camilla Buch
Annons

  • Sofias introduktion till hennes del i utställningen på Forsbergs.

Sofia Larsén ville hitta ett sätt att visualisera sin och andras personligheter utan att lägga vikt vid positiva eller negativa egenskaper. Till hennes examensprojekt på Forsbergs skapade hon just ett sånt.

– Det började med att vi gjort ett annat projekt där vi var självutlämnande. Efter det tog jag tag i en del av mig själv som kanske inte uppfattar som positiv, och ställde frågan ”Är det här något jag kan visa upp i branschen och söka jobb på? Alla delar av vår personlighet gör oss till det vi är, även om vissa egenskaper är negativa i samhällets ögon. Till exempel ses det positivt att vara utåtriktad och social, men man ska inte vara introvert. Då började jag kika på om man kunde visualisera helheten hos en människa utan att lägga värde i egenskaperna, så att allt kunde jämställas, säger Sofia.

Sofias projekt, ”Utan att döma”, går ut på att man gör ett slags personlighetstest. I testet finns mellan tio och tjugo påståenden, där du ska lägga dig själv på en skala mellan Stämmer inte och Stämmer bra. Sofia arbetade sen med det javabaserade programmet Processing för att generera kod utefter de parametrar som förs in i testet.

  • På den rosa skalan för man in sitt val för att generera koden.

– Jag hade aldrig skrivit kod tidigare, men jag ville göra något digitalt. Det finns ett glapp mellan grafiska designers och den digitala världen, de som skriver koden. Jag ville ha den förståelsen för det digitala mediet och hur det är att skriva kod, jag tror att det kommer effektivisera mitt arbete i framtiden. Jag knackade kod i två veckor och slet mig i håret, men jag tänkte att om det tar hundra timmar att bli expert på något, som jag läste i en undersökning, så borde jag få en förståelse om jag lägger ner femtio timmar.

Koden som skapas i Processing skapar sedan en visuell bild av personens personlighet. Skalorna i testet bestämmer olika saker i själva bilden, vissa är en RGB-skala som bestämmer kurvornas färg, andra bestämmer tjocklek och hur kurvan ska böjas.

– Folk ville så klart veta vad det är som gör att ens bild ser ut på ett visst sätt, men det berättar jag inte. Det tar bort poängen med projektet, säger Sofia.

  • Några exempel på vilka typer av visualiseringar som projektet kan generera.

En tanke Sofia har med projektet är att det skulle kunna användas i arbetsgrupper på företag.

– Ofta när man diskuterar gruppdynamik läggs fokus på gruppens och personernas negativa egenskaper. Jag vill att man ska kunna se om man i en grupp kompletterar varandra eller är likriktade, utan att utvärdera specifika personlighetsdrag. På det sättet ser man helheten, om det finns en variation av personligheter i gruppen.

Sofia pluggade två år Grafisk design och reklam på Forsbergs, och innan dess gick hon en kvällskurs i grafisk design på Forsbergs. Nu jobbar hon som frilansare, huvudsakligen på ett nystartat skivbolag. Hon lägger dock mycket tid på att jobba vidare med projektet. Hon har skapat en webbsida för det och skulle vilja ta det vidare till företag och andra utställningar.

– Jag skulle vilja göra det interaktivt, så att det kan finnas på webben, men då skulle jag behöva lite digital hjälp, säger Sofia.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera