Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
38989

Stockholm Open ska öka mångfalden

TEXT Camilla Buch

Sommarjobbsatsningen Stockholm Open startade 2015 och syftar till att bredda representationen i kommunikationsbranschen. Sista anmälningsdag är fredag 11 mars.

Annons
Initiativtagare: Maja Bredberg, PR-strateg på Forsman & Bodenfors, Lamin Sonko, PR-rådgivare på Jung Relations & David Orlic, vice vd på Volontaire och ordförande i Komm.
Initiativtagare: Maja Bredberg, PR-strateg på Forsman & Bodenfors, Lamin Sonko, PR-rådgivare på Jung Relations & David Orlic, vice vd på Volontaire och ordförande i Komm.

Satsningen började som ett samarbete mellan Stockholm stad, Nacka kommun, Berghs och byråerna Forsman & Bodenfors, Edelman Deportivo, Åkestam Holst, Jung Relations och Volontaire. I år är det 300 ungdomar från Stockholms ytterstadsdelar som under tre veckor kommer att sommarjobba på 50 av landets kommunikations- och designbyråer.

Enligt Stockholms stad är tanken är att ungdomarna ska upptäcka kommunikationsbranschen och lära sig hur kommunikation kan användas som ett verktyg för att lösa utmaningar kopplade till sina stadsdelar.

– Stockholm Open är ett nytt sätt att samarbeta mellan stad och näringsliv för att på sikt öka representationen i kommunikationsbranschen och samtidigt minska ungdomsarbetslösheten, säger David Orlic, vice vd på Volontaire och en av initiativtagarna.

– Stockholm Open är ett jättebra exempel på hur samarbete mellan staden och näringslivet kan bidra till att fler unga Stockholmare får sommarjobb. Sommarjobben är många ungas första kontakt med arbetslivet och ger viktiga referenser för framtida jobbsökande. Att samarbeta på det här sättet kommer att ge fler ungdomar förebilder i arbetslivet, inspirera dem och förhoppningsvis öppna upp nya vägar in på arbetsmarknaden för dem, säger arbetsmarknadsborgarrådet Emilia Bjuggren.

David Orlic berättar att förra året var ett pilotprojekt, en prototyp som lyckades och ledde till ett växande projekt. Ungdomarna anställs av Stockholm stad och byråerna står för arbetsplats och handledning i deras arbete. Dessutom får de coachning från studenter på designutbildningar. Arbetet grundas på kommunikationsuppdrag från Stockholm stad och deras egna stadsdelar.

– Allt det här är möjligt tack vare Stockholms stads vilja att hitta nya lösningar och arbeta med social innovation, säger David Orlic och fortsätter:

– Det gör mig också väldigt glad att så många byråer hör av sig och vill vara med i projektet – det är kul att se att företag som i vanliga fall är konkurrenter kan samlas och göra skillnad tillsammans. Det är ett fantastiskt sätt att bli en del av lösningen.

Magasinet

magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera