Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Stort intresse för Typografi i dag

TEXT Mette Rosencrantz
Annons

IMG_5730

Igår bjöd Biblis och Stockholms typografiska gille in till en eftermiddag med diskussioner om typografins situation i Sverige – och hur det är ställt med typografiundervisningen på landets lärosäten. Det verkar onekligen som ett brännhett ämne; Kungliga bibliotekets hörsal var fullsatt.

Text: Redaktionen


Hörsalen på Kungliga biblioteket får enligt brandföreskrifterna hålla 150 personer. Under gårdagens event var man troligtvis nära att spränga den gränsen. På agendan, som verkade intressera många, stod typografins situation i Sverige – och utbildningens roll för fältets utveckling i synnerhet.

Eftermiddagen inleddes av Lars E. Pettersson, vars artikel ”Dags för en typografisk utbildningskommission?” som publicerades i Biblis inspirerade evenemanget. Dessutom hade fyra verksamma formgivare bjudits in för att berätta om sin syn på typografin idag.

Stefania Malmsten inledde genom att konstatera att typografin är förankrad både i nuet och dåtiden – och en grundbult i den grafiska utbildningen. Sedan tog Peter Ström från Konst & Teknik vid med en snabb genomgång av webbtypografins historia och förutsättningarna idag.

– Bör inte det här vara utgångspunkten när vi pratar typografi nu för tiden? Bör vi inte förhålla oss till det nya? Och borde inte det vara en del av utbildningen? frågade han. 

Angela Tillman Sperandio, grundare av Hall of Femmes och kommunikationschef på Arkdes, lyfte upp vikten av kunskapsutbyte – att lära av både det nya och det gamla. Samtidigt som Nina Ulmaja, designansvarig och formgivare på Albert Bonniers förlag, konstaterade att det har skett ett slags textualisering av utbildningarna, där praktiskt tillämpande har fått stå tillbaka till förmån för teoretiskt lärande, och att Sverige ligger efter när det gäller typografiska kunskaper.

Sedan fick representanter från HDK, Konstfack, Berghs, Beckmans och Forsbergs ge sin bild av typografins plats i utbildningen. Och de flesta var överens om att det har varit – och fortfarande är – en betydande del av kurserna.

– Man kan gå igenom ganska enkla verktyg och sortera in det under ett ben: text. Men det är inte bara text man jobbar med, typografi tangerar många områden som en student möter, sade Marcus Gärde, lektor i grafisk design på Beckmans.

Mot slutet av dagen  var det dags för en kort debatt  ungefär 30 minuter – med samtliga talare. Diskussionen höll sig dock inte enbart till just typografin och dess kvalitet idag, utan även tankar om att utbildningarna måste inkludera ett kritiskt resonemang som lär studenterna att argumentera för sin design – och därigenom utbilda beställare och kunder.


Reflektion

Spännande att det äntligen börjar diskuteras typografi. Jag har emellanåt hamnat i diskussioner om typografi, men då i små grupper. Det är som så mycket annat en diskussion om tyckande, vad som är bra och vad som är dåligt. Det ger egentligen inte så mycket då man oftast är överens.

Jag hade stora förväntningar inför gårdagens typografidiskussion på KB. En till brädden fullsatt hörsal bådade gott. Men det var först under den sista halvtimmen som debatten förväntades komma igång. Den kom aldrig igång, kanske de sista fem minuterna. Men det rann ut i sanden. Tråkigt, tycker jag – den röda tråden kom på villovägar.

Debatten hade också mått bra av en tydligare och vassare moderator. Nu var detta visserligen bara ett tillfälle, men jag hoppas att det kommer att bli fler – och då med fler skolor representerade från hela landet. Jag hoppas att en utbildningskommission blir tillsatt och att frågan hålls vid liv. Jag hoppas också att webbtypografin kommer att lyftas in i den traditionella typografiska världen, eller finrummet om man så vill.

Jag ser fram emot nästa sammankomst med en tydligare agenda och mer diskussion. Debatten behövs!

//Carina Nilsson, chefredaktör CAP&Design

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera