Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
13301

Svenska Publishing-Prisets vinnare

TEXT Camilla Buch
Annons

Svenska Publishing-Priset är en designtävling arrangerad av AGI – Aktuell Grafisk Information tillsammans med Populär Kommunikation. Tävlingen fokuserar på god form och typografi, men premierar tävlingsbidrag som lockar till läsning tack vare ett tydligt och synligt budskap, ett informativt innehåll, en god målgruppsanpassning och en tydlig identitet.

Här är bidragen som vann årets Publishing-pris!

PRINT

Affischer
Vinnare: August. En djefla utställning
AGoodld på uppdrag av Liljevalchs, Mats Ingerdal, Creative Director; Marcus Rosmalm, Art Director; Corinne Sperens, Originalare, AGoodld. Mattias Lindbäck, Fotograf, Bildinstitutet AB, Fotoretusch, Mårten Castenfors, Chef, Liljevalchs.

Besöksguider
Vinnare: Svenska scener – om reslust i bild och berättelse
Svenska Turistföreningen, Anders Tapper, Chefredaktör; Maja Hök, Redaktör; Mårten Leo, Formgivare.

Fackböcker
Vinnare: Året Runt
Bokförlaget Max Ström, Jeppe Vikström, Förläggare; Charlotta Broady, Projektledare; Patric Leo Formgivning; Amelie Stenbeck-Ramel, Original.

Facktidningar/Specialtidningar
Vinnare: Hemslöjd
Svensk slöjd i samarbete med Carl Anders Skoglund. Celia B. Dackenberg, Chefredaktör; Maria Diedrichs,
Nyhetsredaktör; Malin Vessby, Redaktör, Svensk slöjd.

Fotoböcker
Vinnare: Post Scriptum
Bokförlaget Max Ström, Christer Strömholm, Fotograf.

Infomagasin
Vinnare: Livsstil Värmland # 3
Region Värmland i samarbete med Bulldozer. Stefan Westling, Projektledare; Jenny Höög, Projektassistent;
Madeleine Norum, Ansvarig utgivare, Region Värmland. Katarina Averås, Redaktör (frilansande skribent);
Anna-Karin Jeppsson, Projektledare; Andreas Österlund, Art Director; Anette Reutmer-Åhlén, Orginal, Bulldozer.

Informationstrycksaker
Vinnare: Volvo Trucks. Driving Progress
Elanders Sverige AB, Jan Gustafsson, Kundansvarig, Elanders Sverige AB. Christer Lindqvist, Beställare, Volvo Trucks,
Hans Langenius, Projektledare, Cordovan.

Jubileumsskrifter
Vinnare: Biography
Bric-a-brac Stockholm AB i samarbete med Mikael Engblom 2dd AB. Malin Isaksson Engblom och Christina Wingås, Ägare och klädformgivare; Anja Stegen, Författare; Cay Bond, Förord; Mikael Engblom, Grafisk Formgivning; Stina Wirsén, Illustrationer; Tina Axelsson, Fotograf, Bric-a-brac Stockholm AB. Mikael Engblom, Grafisk formgivning samt produktionsledning, M.E. 2dd AB.

Kataloger
Vinnare: Swedish illustrators & graphic designers A-Ö 2013
Illustratörcentrum, Erika Palmquist, Lisa Zachrisson, Mikaela Sundin, Margareta Rudebeck, Janette Bornmarker.

Kokböcker
Vinnare: Brasserie Le Rouge Cookbook
Nygren & Nygren AB, Marco Boudone, Kökschef, Le Rouge. Magnus Nygren, Förläggare; Terese Björnsenius, Art Director; Jimmy Hansen, Porträttfotograf; Roland Persson, Matfotograf; Elise Nilsson, Bildredigering, Viveka Blom Nygren, PR; Linda Lundgren, Matstylist.

Kundtidningar – Business to business
Vinnare: #4
AWXT4, Otto Degerman, Grafisk form; Pelle Anderson, Redaktör.

Kundtidningar – konsument
Vinnare: Private Banking Magazine
Klintberg Niléhn på uppdrag av Nordea Bank AB. Jessica Ericsson, Art Director; Elin af Klintberg, Creative Director;
Mårten Niléhn, VD, Klintberg Niléhn. Ann Sofie Hammarin, Ansvarig utgivare; Anders Scherlund, Chef,
Nordea Private Banking.

Läromedel
Vinnare: Konfirmandboken
Verbum Förlag AB i samarbete med Lilian Bäckman. Gunilla Lindén, Projektledare; Lena Åström, Redaktör; Nina Rydh Malmqvist, Produktionsledare; Madelene Lundin, Marknadsförare, Verbum Förlag AB. Lilian Bäckman, Formgivare.

Medlemstidningar
Vinnare: Ottar
RFSU, Carolina Hemlin, Chefredaktör (Ansvarig utgivare); Kristina Lindquist, Chefredaktör.

Personaltidningar – företag
Vinnare: Connections
Åkesson & Curry på uppdrag av Stena Line AB. Karin Molin Klingemann, Projektledare och Redaktör; Sofia Nilsson,
Art Director, Åkesson & Curry. Sofia Ivarsson, Redaktör, Connections.

Personaltidningar – offentlig sektor
Vinnare: LÄRA Stockholm
BERG AB på uppdrag av Utbildningsförvaltningen i Stockholms stad. Lena Löfling, Projektledare; Emma Andersson, Original och layout; Anders Bergkvist Formgivare, BERG AB. Agnetha Styrwoldt-Alfheim, Chefredaktör; Tomas Bannerhed, Redaktör; Annbritt Ullén, Skribent; Monika Sidén, Skribent, Utbildningsförvaltningen Sthlm.

Praktverk
Vinnare: Hargs bruk
Bokförlaget Arena. Rose-Marie Dietrichson, författare och fotograf. Lena Engdahl, Förlagsredaktör, Bokförlaget Arena.

Programkataloger
Vinnare: Operan 2013 – 2014
Stockholm Graphics på uppdrag av Kungliga Operan. Pompe Hedengren, Creative Director; Johan Björnsrud, Art Director, Stockholm Graphics. Ingela Roos, Kommunikationschef; Sofia Johansson, Projektledare, Kungliga Operan.

Rapporter
Vinnare: Metropolitan Report #2
Metro i samarbete med United Minds. Jeremy Bryant, VP Global Marketing; Hanna Gordon, Global Research and PR Manager; Johanna Runebjörk, Global Marketing Manager; Maggie Samways, EVP Global Editor-in-Chief, Metro International. Paul Alarcon, Kreativ chef och partner; Markus Larsson, Analytiker; Fanny Johansson, Junioranalytiker, United Minds. Hugo McEwen, Writer, The Language-Launderer.

Utbildningsprogram
Vinnare: Högskolan för lärande och kommunikation
Fru Berg på uppdrag av Högskolan för lärande och kommunikation. Marie Fernström, Creative Director; Anna Nordlund, Copywriter; David Ljung, Grafisk Formgivare; Sofie Lind, AD-assistent; Susanne Flodin, Illustratör; Kristina von Oelreich, Projektledare, Fru Berg. Eva Hulting, Informations- och marknadsföringsansvarig Marknad; Maria Vårenius, Informatör/Marknadsförare, Marknad, Högskoleservice.

Verksamhetstidningar
Vinnare: Kulturvärden
Statens fastighetsverk i samarbete med Rejäl Kommunikation AB och Pompe Hedengren Tidningsdesign.
Mia Fernlund, Chefredaktör; Ann-Charlotte Spegel-Berg, Kommunikationschef och Ansvarig utgivare, Kulturvärden.
Tomas Eriksson, Redaktör; Lena Severin, Projektledare; R.K. AB. Pompe Hedengren, Art Director, P.H. Tidningsdesign.

Årsredovisningar – börsbolag
Vinnare: Framtiden berör – Elanders årsredovisning 2012
Elanders AB. Magnus Nilsson, Vd och koncernchef; Andréas Wikner, Ekonomidirektör, Elanders AB.
Jan-Olof Ekelund, Seniorkonsult och partner, More PR AB.

Årsredovisningar – företag
Vinnare: Tekniska verken – Årsredovisning 2012
Markus Reklambyrå på uppdrag av Tekniska Verken i Linköping AB. Peter Henriksson, Projektledare; Berni Kalle, Art Director; Tomas Hedblom, Copywriter; Maria Steen, Grafisk formgivare; Ru?sen Yildiz, Grafisk formgivare; Ebba Holmér, Produktionsledare; Markus Reklambyrå. Marie Lorentzon, Informationschef, Tekniska Verken i Linköping AB.

Årsredovisningar/verksamhetsberättelser – övriga
Vinnare: Polarforskningssekretariet Årsbok
Bror Rudi Creative Ab på uppdrag av Polarforskningssekretariatet. Kalle Bohr, VD, Bror Rudi Creative Ab.
Daniella Gredin, kommunikatör, Polarforskningssekretariatet.

Öppen kategori – Print
Vinnare: True Value, Volvo Trucks Kalender
Elanders Sverige AB. Jan Gustafsson, Kundansvarig, Elanders Sverige AB. Christer Lindqvist, Beställare, Volvo Trucks.
Hans Langenius, Projektledar, Cordovan.

Specialpriser Print

Designpriset
Vinnare: Brasserie Le Rouge Cookbook
Nygren & Nygren AB. Marco Boudone, Kökschef, Le Rouge. Magnus Nygren, Förläggare; Terese Björnsenius, Art Director; Jimmy Hansen, Porträttfotograf; Roland Persson, Matfotograf; Elise Nilsson, Bildredigering Viveka Blom Nygren,
PR; Linda Lundgren, Matstylist.

Bästa fysiska utförande
Vinnare: Metamorphos, Intellectas 2012
Intellecta AB. Anders Smith, Creative Director; Lotta Boman, Informationschef, Intellecta AB. Cajsa Westrup, Produktionsledare, Hilanders AB.

Visuella priset
Vinnare: Norwegian Journal of Photography
Journal på uppdrag av Norwegian Journal of Photography. Gösta Flemming, Redaktör, Formgivare,
Förläggare; Johan Lindberg, originalframställare, Journal. Rune Eraker, Projektledare; Laara Matsen, Projektledare;
Espen Rasmussen, Projektledare, NJP. Bente Roalsvig, Projektdirektör, Fritt Ord.

Verbala priset
Vinnare: Svenska scener – om reslust i bild och berättelse
Svenska Turistföreningen. Anders Tapper, Chefredaktör; Maja Hök, Redaktör; Mårten Leo, Formgivare.

Lexivisuella priset
Vinnare: Vår tid på jorden
Elanders Sverige AB. Helena Fagerström, Kundansvarig, Elanders Sverige AB. Anders Fasth och Susanne Wrethstig, Premedia (Elanders Sverige AB); Susanne Hamilton, Beställare, Langenskiölds förlag. Karin Brodén, Design, BrodenDesign.

Stora publishingpriset
Till det bästa av alla nominerade bidrag.
Vinnare: Lundhags byxguide
NY reklambyrå på uppdrag av Lundhags Skomakarna AB. Björn Ceder, Creative Director; Henrik Melkner, Projektledare;
Stefan Wennerberg, Grafisk producent, NY reklambyrå. Henrik Ottosson, VD; Sara Wänseth, Marknadschef;
Niclas Sjögren, Copywriter, Lundhags Skomakarna AB.

DIGITALT

Barn & ungdom
Vinnare: UMO
Valtech AB på uppdrag av Stockholms Läns Landsting, Visar Ulaj, Creative Director, Valtech AB, Kim Nordlander, Enhetschef 1177 Vårdguiden / Invånartjänster, Stockholms Läns Landsting. 

Bostad & hem
Vinnare: Kvarteret Svea Celebration på uppdrag av BRABO, Minja Stark, Projektledare; Pontus Dreij, Webbdesigner, Celebration, Partik Ericson, projektledare, BRABO

Fritid
Vinnare: Lundhags byxguide NY reklambyrå på uppdrag av Lundhags Skomakarna AB, Björn Ceder, Creative Director; Henrik Melkner, Projektledare; Stefan Wennerberg, Grafisk producent, NY reklambyrå, Henrik Ottosson, VD; Sara Wänseth, Marknadschef; Niclas Sjögren, Copywriter, Lundhags Skomakarna AB.

Företag
Vinnare: Rudenstams Bär & Frukt Grand Public på uppdrag av Rudenstam, Johan Mårtensson, Grafisk formgivare och Webbutvecklare; Chrille Peterson, Projektledare och Webbstrateg, Grand Public, JonasRudenstam, Rudenstam.

Kommuner
Vinnare: Motala kommun Tillväxt Motala AB i samarbete med Cludev AB, Joakim Ljungqvist, VD; Margareta Hagman, Marknad- och kommunikationsanvarig; Jonathan Rosén, Webb, Tillväxt Motala AB, Björn Orrenius, VD; Darren Potter, webbmarknadsförare och analytiker, Cludev AB

Magasin/tidningar/tidskrifter
Vinnare: Nöjesguiden.se Nöjesguiden Holding AB, Parisa Amiri, Redaktör; Pelle Tamleht, Webbchef; Vendela Lundberg, Webbreporter; Amat Levin, tf Chefredaktör; Martin Petersson, Art Director; Daniel Eriksson, Art Director-assistent; Josefin Lundgren, Produktionsledare; Faje Gani, VD.

Massmedier
Vinnare: Dagens Arena Politikens Arena Medier AB i samarbete med Klandestino AB, Eric Sundström, Chefredaktör och Ansvarig utgivare; Yonna Waltersson, Nyhets- och debattredaktör (tf Chefredaktör); Mikael Färnbo, Grävande reporter och Arbetsmarknadsredaktör; Maria Georgieva, Projektledare; Jonna Sima, Politisk redaktör; Maria Carlsson, Reporter, Politikens Arena Medier AB, Jesper, Webbutvecklare; Alexander, Webbutvecklare; Olof, Klandestino AB.

Offentlig sektor
Vinnare: Försvarsmaktens Rekryteringswebbplats Åkesson & Curry på uppdrag av Försvarsmakten, Eva Stattin, Projektledare; Ulrica Häggroth, Redaktör; Sanna Jurelius, Skribent/Redaktör; Olle Wännström, Skribent, Åkesson & Curry, Åkesson & Curry har ansvarat för allt text- och bildredaktionellt arbete. Ottoboni har ansvarat för digitalt koncept och design efter överlämning från KnowIt/Acne. Carl-Johan Herolf, innehållsansvarig Rekryteringswebben; Anders Jansson, innehållsansvarig Rekryteringswebben, Försvarsmaktens HR-centrum, Anders Sjödén, Digital Media Manager, Försvarsmaktens Info-stab, Niklas Englund, Chef Digitala medier, Försvarsmakten.

Organisationer
Vinnare: Rädda Barnens webbplats
KW Digital på uppdrag av Rädda Barnen, Gustaf Ekelund, Strategi; Anna Börjesson, Projektledare;
Jenny Övrebö, Art Director, KW Digital, Anna-Karin Lundblad, Webbansvarig, Rädda Barnen.

Publishing
Vinnare: Metamorfos
Intellecta AB i samarbete med Intellecta Corporate, Bengt Wennerström, Webbkonsult; Jonatan Fried, Projektledare; Love Jacobsson, Art Director, Intellecta Corporate, Informationschef, Lotta Boman, Intellecta AB.

Utbildning
Vinnare: Stockholms universitet egentligen
Stockholms universitet i samarbete med Kärnhuset, Marie Halling, Kommunikatör; Andreas Bergfeldt, Informationsansvarig; Nataliya Hulusjö, Informatör; Per Nordström, Informatör, Stockholms universitet,
Jonas Järnfeldt, Projektledare; Jennie Bergström, Produktionsledare; Paul Martinsson, Copywriter; Jakob Westman, Art director, Kärnhuset

Ämnen
Vinnare: TravelHack 2013
Care of Haus på uppdrag av Samtrafiken i Sverige AB, Roger Eriksson, Creative Director; Mattias Kristensson, Art Director, Care of Haus, Mats Hallman, Travelhack General.

Wikipediaartiklar – Om Svenska företag
Vinnare: Hufvudstaden
Arild Vågen

Specialpriset Digitalt

Användbarhetspriset
Vinnare: UMO
Valtech AB på uppdrag av Stockholms Läns Landsting, Visar Ulaj, Creative Director, Valtech AB, Kim Nordlander, Enhetschef 1177 Vårdguiden / Invånartjänster, Stockholms Läns Landsting.

Journalistikpriset
Vinnare: Accent
W4  på uppdrag av Tidningen Accent

Bästa mobillösning
Vinnare: Ragnar Söderbergs stiftelse
Ragnar Söderbergs stiftelse i samarbete med Noc Webbyrå

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera