Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Svenska vinnare i International Visual Identity Awards

TEXT Mette Rosencrantz

Reklambyrån Accidens och designstudion Hultbergmartens kammade hem priser i designtävlingen International Visual Identity Awards.

Annons

International Visual Identity Awards är den första oberoende internationella designtävlingen som enbart fokuserar på visuell identitet. Deras uttalade uppdrag är att lyfta fram och hylla världens bästa visuella identitetsdesign. Tävlingen är baserad i London och hade i år 25 tävlande länder i 20 olika kategorier.

SBA_COLLECTION-web_

I år tog två svenska bidrag hem pris – Accidens fick guld i kategorin Entertainment för deras omprofileringsarbete av näringslivsgalan Sundsvall Business Awards, och Hultbergmartens fick silver i kategorin Public Sector för Stagneliusskolans nya identitet.

– Med den nya logotypen och profilen har vi försökt fånga staden Sundsvall, dels hur den ser ut med bergen och Selångersån, men även dess dåtid och framtid. Självklart känns det som tvättäkta Sundsvallare lite extra roligt att vi vinner med vår egen stad, säger Accidens byråchef Jonas Svedin, som även varit galans konferencier de senaste åren.

– Superkul för Sundsvall Business Awards och alla inblandade! En tydlig, sammanhållen identitet att vara stolt över, säger Mattias Sahlén, art director på Accidens, som ligger bakom formidé och utförande.

Nya_loggan-_vit_p-_r-dDet var främst logotypen som ledde fram till vinsten för Hultbergmartens. Enligt Tove Martens, creative director på Hultbergmartens, har logotypen arbetats fram för att bära Stagneliusskolans identitet.

– Visualiseringen av logotypen kommer från ett klassiskt akademiskt ursprung i emblemsformen, omfamnad av lagerkransen. Ragnar Östbergs arkitektur och 1930-talets typiska rusticering som är väldigt karaktäristiskt för just Stagneliusskolan fick stå som referens i det streckade uttrycket, säger Tove Martens och fortsätter:

– Det känns helt suveränt! Vi är otroligt stolta över att ha ett projekt som det vi gjorde med Stagneliusskolan i vår portfölj. Stagg är en toppenkund där samarbetet varit lustfyllt och slutresultatet något som vi alla varit riktigt nöjda med.

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera