Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Svenskarna som lyckas utomlands: Jenny Mörtsell i New York

TEXT Johan Klingstam
Annons

Jenny Mörtsell jobbar som illustratör i New York med kunder som Topshop, Whyred och Diesel.

Hur hamnade du i New York?

– Jag åkte dit över nyår 2008 och fick en sådan energi av allt-är-möjligt-attityden. När jag kom hem till Sverige igen så tog beslutet nästan sig självt att jag skulle tillbaka. Jag lyckades fixa ett förlängt turistvisum, och nu har jag äntligen fått ett treårigt konstnärsvisum.

Vilket är ditt bästa tips för att börja jobba med illustration i New York?

– Det är egentligen det vanliga, kontakta art directors på tidningar och byråer du gillar. När jag sökte jobb mejlade jag både amerikanska och svenska tidningar, och faktum är att det var mest de amerikanska som hörde av sig tillbaka.

Vad tror du att det berodde på?

– Det verkar som att i Sverige vill alla veta vilka man har jobbat med tidigare, i USA kollar de mer på vad man faktiskt gör för slags illustrationer, vilket gör det så himla mycket lättare.

Hur fick du kontakt med agenturen Jed Root?

– Jag hade mejlat arbetsprover lite då och då genom åren till Christine Cavallomagno på agenturen Art Department i New York, utan att få någon direkt respons. Men när hon började på Jed Root kontaktade hon mig plötsligt och erbjöd sig att representera mig, och jag sa ja direkt!

Hur ser en vanlig dag ut?

– Jag jobbar hemifrån just nu, i ett litet rum i Greenpoint i Brooklyn, med brandtrappa utanför fönstret. På förmiddagen brukar jag försöka få tag på Sverige innan arbetsdagen är slut där. Då och då tar jag J-tåget till Manhattan och Jed Roots kontor på Walker Street, där vi har de flesta möten med klienter.

Vilka är dina aktuella projekt?

– Just nu jobbar jag med en serie skivomslag till bandet Parenthetical Girls, och jag har precis lämnat in en originalteckning för auktion till utställningen Movember, där intäkterna går till välgörenhet. Mellan varven ritar jag på ett större projekt som jag håller på med tillsammans med fotografen Ruvan Wijesooriya, som ska bli en bok och utställning till nästa år.

Föredrar du att jobba med svenska klienter som Bon eller Whyred, framför Topshop och Diesel?

– Båda har sina för- och nackdelar. Sverige betalar i regel mindre, men det är lite lättare med kommunikationen. Sedan verkar det finnas fler anställda på företag i New York, med flera praktikanter och assistenter. I Sverige är det oftast en stackars överbelastad ad som måste göra allting, de har inte lika mycket tid att lägga på att vara trevliga och följa upp mejl. Å andra sidan är det i New York alltid en massa kontrakt som ska skrivas under och faxas, byråkratiskt kringarbete som man helst vill slippa.

Praktikaliteter:

»För att förlänga ett turistvisum måste du ha tre »letters of invitation« och pengar på banken för att intyga att du inte är där för att jobba. Sedan måste du gå på en intervju på Amerikanska ambassaden i Stockholm.
Om du är frilansande illustratör eller grafisk formgivare och vill jobba i USA kan du söka ett O-1, »Alien of extraordinary abilities«-konstnärsvisum. Det är en krånglig process med mycket pappersarbete så de flesta gör som jag och anlitar en advokat som ser till att allt blir rätt.

Kraven för ansökan är att visa minst 40 publicerade verk i så många olika internationella sammanhang som möjligt, samt gärna tidningsartiklar och annat skrivet om en. Sedan behöver du tolv »letters of recommendations« från personer du har jobbat med eller har kontakt med, som intygar vilken fantastisk och unik talang du har. Sist men inte minst behöver du ett företag i USA som är din »sponsor«, det vill säga ett företag som du kan säga att du jobbar för. Som frilansare är det oftast din agent, men du kan också starta ett eget företag i USA och låta det vara din sponsor.

Om din ansökan blir godkänd går du på en intervju till på amerikanska ambassaden i Stockholm, sedan är allt klart!«



Andra svenskar som gör karriär som formgivare utomlands:

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera