Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
2811

Tabloid ger fler läsare och starkare kassa

TEXT Per Torberger
Annons

Det var Bohusläningens Harry Gerd och Robert Bäcklin från Sydsvenska Dagbladet som delgav sina erfarenheter från dagstidningarnas formatbyte. Bohusläningen bytte format på hela tidningen under hösten 2003, Sydsvenskan behöll broadsheetformatet på A-delen, men krympte övriga delar.

Skälet till att Bohusläningen gick ned i format var framförallt läsarnas önskemål, berättade Harry Gerd som är projektledare på tidningen. Läsarna gillade tidningen men tyckte att den tog för mycket plats på frukostbordet.

Harry Gerd framhöll att ett formatskifte är ett utmärkt tillfälle att se över tidningen som helhet. För Bohusläningen var det fyra grundstenar som skulle förverkligas: mer lokal, tydligare, öppenhet mot läsarna och öppenhet internt*. Den första reaktionen på tabloid-Bohusläningen blev trots detta negativ – en förväntad reaktion, enligt Harry Gerd, framförallt klagomålen på brödtexten vilka senare ledde till att man ökade graden 0,2 punkter.

I dag har tidningens upplaga ökat med 450 ex och annonserna i tidningen har ökat, något Harry Gerd åtminstone delvis tror beror på formatbytet.

Också Sydsvenskan har fått en positiv utveckling på annonssidan sedan sitt formatbyte, berättade Robert Bäcklin, annonschef på tidningen. Formatbytet innebar att vissa små format försvann och att man kunde höja millimeterpriset på annonserna, men också att varje annons blev tydligare på varje sida, vilket lett till att annonsörernas affärer också har ökat.

Avslutningsvis frågade Robert Bäcklin om några av åhörarna var på gång att gå ner till tabloid. Åtminstone sju armar sköt upp i luften, så Sveriges tidningsläsare har fler nyheter att vänta.

I dagarna kom också TU ut med en rapport om produktionspåverkningarna vid övergång till tabloid. Rapporten kommer inom kort att kunna laddas ned från TU:s webbsida.

*

  • Mer lokal – varje lokalredaktion fick en fast avdelning där alla nyheter om respektive ort samlades. Härigenom vet läsarna alltid var de hittar sina lokalnyheter.
  • Tydligare
  • Öppenhet mot läsarna – läsarna tillfrågades kontinuerligt om de förändringar som testades.
  • Öppenhet internt – projektgruppen var noga med att hela tiden informera alla på tidningen om de förändringar som planerades eller vad som hände för att alla skulle få chansen att kommentera.

Harry Gerds erfarenheter redaktionellt från omgörningen:

  • Överdramatisera inte omgörningen internt. Till exempel var många reportrar oroliga över det minskade utrymmet.

– Men vilken tidningen mår dåligt av att få kortare, snärtigare ingresser, säger Harry Gerd.

  • Ny tidning – nytt upplägg. Lägg kraft på dem som ska göra tidningen – nyhetsdesken och annonsproduktionen till exempel.
  • Syna bildkvaliteten. Bilden har olika roller i broadsheet- och tabloidredigering. Tabloider kräver en stor fokusbild på varje sida i större utsträckning än broadsheet – har ni fotoresurserna?
  • Parallellpublicera. På bohusläningen gjordes en tabloid version av tidningen parallellt med broadsheettidningen i tre dagar för att få allt att sätta sig. Det var mödan värt, säger Harry Gerd.

– Många lägger in en utbildnignsdag en lördag eller en helg inför en omgörning, men då är situationen inte som den är en vanlig dag – det kommer inte in artiklar från lokalredaktioner och liknande, säger han.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera