Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Tidsresan: En nypa salt

TEXT Sara Wilk
Annons

[Källa: Magnus Lagerberg, Nordic Sales Manager Retail, Akzo Nobel Salt. Bosse Källberg, General Manager Sverige, Akzo Nobel Salt.]

1930 ⁄ I början av 1900-talet var struma och andra jodbristsjukdomar fortfarande ganska vanliga i Sverige. Men någon gång under seklets första decennier kom man på idén att jodera något som alla äter lite av varje dag: saltet. På 1930-talet trädde så Jozo salt in på den svenska marknaden i en förpackning fulltecknad med produktens fördelar.

1940 ⁄ På den förpackning som syntes i butikerna under 1940-talet var ett barnansikte i centrum. En av anledningarna till det är att hjärnan hos barn med jodbrist riskerar att inte utvecklas normalt – ett faktum som användes i Jozos marknadsföring. På den här bilden syns det dessutom att det redan vid den här tiden hade introducerats en praktisk hällpip på kanten.

1950–1960-talen ⁄ Under mitten av 1900-talet rullade Jozos verksamhet på och förpackningen färgades av tidens tand och kulörer, notera också att barnansiktet fortfarande finns kvar i det högra hörnet. Den här utformningen hängde med ända fram till slutet av 1960-talet.

1970 ⁄ Det glada 1970-talets variant har tagit ett ganska långt kliv från sin föregån­gare och färgerna rött – som står för joderat salt – blått och vitt blir mer markanta. Den lilla stämpeln till vänster om loggan är en stiliserad bild av en pumpstation som används för att pumpa upp salt ur marken.

1980–1990-talen ⁄ Just den här förpackningen är en riktig klassiker som nog många känner igen väl. Den skulle komma att hänga med i mer än tjugo år och när det var dags att byta ut den blev det nästintill ramaskri – några av medlemmarna i företagets konsumentpaneler kände sig till och med personligt förolämpade.

2000 ⁄ I början av millennieskiftet gjordes en ordentlig modernisering av förpackningen, även om de klassiska färgerna hängde kvar. Tanken var att kartongen skulle synas bra i hyllan och att den röda vågen skulle föra tankarna till vatten – saltet utvinns trots allt från gamla hav. Loggan har också fått sig en uppryckning och blivit lite rundare och mjukare.

2009 ⁄ Den senaste förändringen ägde rum 2009, även om den inte var så omfattande för just hushållssaltet. I samma veva gjordes även bordssaltet om, från den raka plastburken till en timglasformad variant. På grund av det redesignades loggan, eftersom den tidigare gav ett allt för hårt intryck tillsammans med den kurvigare förpackningen.

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera