Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Typografi
41446

Typsnitt för två

TEXT Camilla Buch

Ett nytt arabiskt-latinskt typsnitt har tagits fram i ett samarbete mellan byråerna Boutros och URW++.

Annons

Boutros-URW-FranklinGothicArabic_

Byrån Boutros har specialiserat sig på arabiska typsnitt sedan 1966. URW++ är skaparna bakom typsnitt till Mercedes Benz, Siemens, General Motors och Blizzard (Activision) och tog fram det framgångsrika URW Franklin Gothic. Tillsammans har de två byråerna nu skapat ett nytt typsnitt: Boutros-URW Franklin Gothic Arabic.

– Den arabiska marknaden har vuxit snabbare och snabbare sedan 1980-talet och tvåspråkiga typsnitt efterfrågas. Vårt mål är att arbeta med professionella typsnittsbyråer som URW++ som har skapat framgångsrika latinska typsnitt. Vi skapade det arabiska typsnittet runt deras latinska och resultatet är ett modernt, estetiskt tilltalande arabiskt typsnitt i fyra vikter: light, book, medium och demi, säger Mourad Boutros från Boutros.

Boutros-URW Franklin Gothic Arabic ska vara utformat för maximal läsbarhet, särskilt vid små punktstorlekar, och passa för till exempel manualer, kataloger, ordböcker och liknande.

– Tvåspråkiga typsnitt måste vara visuellt kompatibla med varandra. Vi tog Boutros vackra arabiska design och omvandlade den till opentype/truetype-format. Vi har även skrivit teknisk dokumentation som stöd för att det ska kunna användas på rätt sätt av grafiska formgivare. Det är lämpligt för praktiskt taget all kommunikation, från rubriker till brödtexter, i alla arabiska-latinska språk, säger Frank Steitiya från URW++.

ce73c0d52c5f751ff1a976a3ef38f32d

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera