Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Utökad spelupplevelse med pappersfigurer

TEXT Camilla Buch

När Overkill – a Starbreeze Studio ville skapa djupare relationer med sin community för spelet Payday 2 tog de en oväntad väg.

Annons

Kuf är en kreativ byrå som jobbar för att hjälpa företag att ta ett kliv in i den fysiska världen, via produkter, reklamlösningar och införsäljningsmaterial. Det var de som fick uppdraget att skapa något extra för Payday 2-communityn, som består av över 5,5 miljoner medlemmar.

– Pappersfigurerna vi tog fram skulle fungera som en fysisk förlängning av spelet. Payday 2 har en begränsad mängd merchandise – du kan köpa saker i spelet, men ett fåtal fysiska produkter. Vi såg en möjlighet att skapa något som kliver över den digitala gränsen, berättar Kim Werner, en av grundarna av Kuf. 

Payday 2

Payday 2 är ett kooperativt first person shooter-spel, uppföljaren till Payday: The Heist. Spelet går, helt kort, ut på att arbeta tillsammans med andra för att utföra olika typer av rån.

Spelkampanjen som lanserades tillsammans med pappersfigurerna var starkt länkad till Japan, vilket byrån menar var en bidragande faktor till att papercrafting kändes som ett uppenbart val. Spelet är kändistätt, med Hollywood-kändisar som Dragomir Mrsic, John Cleese och Ron Perlman i rollerna. Därför var det viktigt att återskapa likheten hos karaktärerna i dessa pappfigurer när det kommer till både ansikte och till karaktärernas unika masker.

Pappersfigurerna går att ladda ner, skriva ut, och vika ihop, vilket gör att de flesta kan ha en egen representation av sin spelkaraktär på skrivbordet. Mallarnas design togs med avsikt fram för att figurerna inte ska behöva limmas, med lås-funktioner i själva pappret. I samband med kampanjen lanserades dessutom en tävling. Under figurernas fötter fanns symboler som du bara kunde se när hela figuren var ihopvikt och som fungerade som ledtrådar i den digitala spelmiljön..

– Målgruppen är kanske inte så pyssliga, men de är tävlingsinriktade. I tävlingen kan du ladda ner en tom mall för att skapa din egen karaktär, som du sen kan fota och dela i sociala medier. Det vinnande bidraget blev en riktig karaktär i spelet. På så sätt blir det mervärde för spelarna, och en naturlig återkoppling till sociala medier som gynnar företaget, förklarar David Riting, Kufs andra medgrundare.

Duon menar att lösningen skulle gå att produktifiera, att skapa färdig-bigade och stansade mallar som kan beställas och skickas ut i platta förpackningar. De menar dock att PDF-lösningen fungerar lite som demokratisk 3D-design, där allt du behöver är tillgång till en skrivare och en sax.

– Det kommer ny teknik hela tiden, men vi vill slå ett slag för den teknik som redan finns. När allt går åt det digitala går vi åt andra hållet. Dessutom är det svårare att skapa djupa band och att konkurrera när man bara har skärmen att arbeta med.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera