Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Utseende är viktigt – för medicinska hjälpmedel

TEXT Hanna Nordenö

Utställningen Access + Ability på Cooper Hewitt i New York är samlad av Cara McCarty and Rochelle Steiners och ska visa inkluderande och tillgänglig design. Hanna Nordenö tar tillfälle i akt att titta på hur vi kan tänka inkluderande när vi designar tillsammans och för användare.

Annons
Foto: Chris J. Gauthier © Smithsonian Institution.

Begreppet design börjar på många andra plattformar att förändras. Det går mot att handla mer om design som innovation, snarare än som grafisk form. Hur kan vi utveckla samhället hållbart med hjälp av design? För att formge hållbart behöver vi formge tillsammans med användaren för att nå bästa tänkbara resultat.

Utställningen Access + ability ställer ut design som är framtagen av och med personer med funktionsvaration vilket kan innebära reducerade fysiska, kognitiva eller sensoriska förmågor. Funka, en organisation i Sverige, skriver på sin hemsida:  

“Enligt de myndigheter som förskriver hjälpmedel av olika slag är det 9,5 procent av befolkningen som använder någon typ av hjälpmedel. Andelen är troligen betydligt större eftersom det går att köpa sitt hjälpmedel utan att registrera sig hos någon myndighet och en hel del IT-hjälpmedel går att ladda ner direkt från webben.”

Tack vare forskning inom teknologi och produktion har livsförbättrande produkter skapat möjligheter i hem, skolor, arbetsplatser och i världen i stort. Utställningen Access + ability visar upp 70 innovativa designlösningar framtagna senaste decenniet. Från lowtech-produkter som hjälper till i vardagen till produkter framtagna med den senaste teknologin. Utställningen utforskar hur användare och designers utvecklar och anpassar tillgängliga produkter och lösningar på helt nya sätt som inte var tänkbara förut.

Foto: Chris J. Gauthier © Smithsonian Institution

I en rapport om utställningen skriver Michael Kimmelman i New York Times om om en person vid namn Matthew Walzer. Han är en tonåring med cerebral pares som skickade ett brev till Nike för några år sedan. Han berättade att han hade problem med att knyta deras skor och komma i dem utan hjälp. Självklart ville han inte ha skor som såg praktiska och kliniska ut. Han ville ha ett par snygga Nike-skor liknande deras andra skor. Som svar presenterade varumärket en ny kollektion som hette Flyease. De var slip-ons som förenklade processen att ta på sig dem.

Andra produkter att se på utställningen är till exempel hörapparater designade som smycken. Varför skulle medicinska produkter behöva se tråkiga ut? Det konnoteras ofta med sjukdom och svaghet. Kläder som är lätta för alla att ta på sig ställs även ut. Kläderna har inga knappar eller dragkedjor som kan orsaka krångel utan har magneter istället.

© Hanna Agar

Modemärket Tommy Hilfiger jobbar även de med kläder som har magnetiska stängningar. De har även en egen kollektion med byxor, skjortor, jackor, tröjor och klänningar som har magneter istället för knappar och dragkedjor. Hilfiger har gått ihop med företaget Magnaready som startade för några år sedan av Maura Horton. Hon är en före detta kläddesigner vars man led av Parkinsons sjukdom. Han hade svårt att knäppa sina skjortor. Här såg Maura en möjlighet istället för ett problem. I det här fallet kom designen inte från användaren men från en närstående till användaren som förstod dess situation. För att skapa bättre design måste vi involvera de vi designar för.

– Användbarheten av det mest funktionella objektet i världen kommer att slösas bort om potentiella användare inte kan knyta sig till det och inte ser sig använda det, säger Donald Strum, chef för produkt- och grafisk design på Michael Graves Architecture and design, i New York Times-artikeln.

Graves byrå har tänkt om kring många medicinska apparater, käppar till exempel. De har förbättrat dem genom att använda utbytbara handtag och olika färger så att användarna kan skapa sin egen personliga käpp.

Utställningen poängterar någonting som Michael Kimmelman också skriver i sin artikel – formgivning som inkluderar är viktigt. När denna typ av hjälpmedel formges för att bli både lättare att använda och samtidigt vackert och roligt, kommer publiken att ta det till sig.

Hanna Nordenö

Hanna Nordenö är masterstudent i design & visual media samt frilansande grafisk designer och art director hos The Social Few.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera