Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Utvecklande samarbete från Berghs Studio

TEXT Camilla Buch

Branschens och studenternas utveckling ligger i fokus för Berghs Studio.

Annons
Från vänster: Tobias Lundqvist, business director; Camilla Wallander, vd för Berghs; Christopher Waldekrantz, creative director.

I somras öppnade Berghs Studio dörrarna efter ett år som pilotprojekt. Studion, som kommer genomföra uppdrag för kunder tillsammans med studenterna, är framtagen för att skapa bättre förutsättningar för de unga kommunikatörer som ska ut i branschen, men också för att skapa bättre förutsättningar för branschen att utvecklas.

Under pilotåret samlade studion flera stora kunder, bland annat Wella, Procter & Gamble, och Max Factor, och har nu en stadig bas att stå på.

– Det vi märkt under pilotåret är att det finns ett väldigt stort sug efter att komma åt den unga kompetensen. Speciellt för företag som jobbar mot unga målgrupper, de vill tappa från ungdomens källa så att säga, säger Tobias Lundqvist, business director för Berghs Studio.

Suzan Hourieh Lindberg, business developer och project manager på Berghs.

– Sett ur ett samhällsperspektiv så är fördelarna många, bland annat att företag med önskan om att nå millennials och generation Z direkt kan nå sin målgrupp, utan att passera mellanhänder, och på så sätt anpassa sina tjänster och produkter så att de överensstämmer med målgruppens önskan. Sen är det givetvis en stor fördel att gapet mellan senior och junior minskar, då studenterna upptäcker det faktum att de är grymma och kan prestera på än högre nivå än vad som oftast är förväntat av en nyexaminerad student, fyller Suzan Hourieh Lindberg, business developer och project manager på Berghs, i.

Och det har visat sig fungera bra. Tobias och Suzan berättar att det inte bara är företagen som vinner på att arbeta med studenterna.

– Många studenter arbetar redan vid sidan av sina studier, och att då kunna göra det, inte bara inom det fält de vill arbeta, men också med stöd från oss på Berghs, är väldigt värdefullt, säger Tobias.

Studenterna i studion har aldrig det slutgiltiga ansvaret, utan i varje team finns alltid en senior person som säkrar kvaliteten på arbetet. Det innebär att studenterna får den kundvana när det kommer till allt från förhandling om ersättning till arbetsprocess och fakturering, men med ett säkerhetsnät.

– Vi har ju dessutom kunskapen i hur du jobbar med studenter, vilket gör oss unika. På en byrå kan de ha 1-2 praktikanter, juniorer, till ett uppdrag och flera seniora kreatörer. Hos oss är det tvärt om, med en skola full av studenter och en handfull seniorer som kan ge stöd i arbetet, förklarar Tobias.

Sedan lanseringen i somras har Berghs Studio fått in fler förfrågningar än de kan hantera, och Tobias marker att de hellre tar färre uppdrag än för många. Målet är att studenterna och branschen ska lära sig och utvecklas.

– Vi tackar hellre nej till uppdrag om det är så att det vi har fullt. Det får inte vara så att studenterna tycker att det är för jobbigt, det är upp till oss att se till att de mår bra, avslutar han.

Tobias och Suzan kommer båda tala på Inhousedagen 26 oktober i Stockholm – missa inte det!

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera