Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Tävling
37719

Vera vann SPP

TEXT Camilla Buch

Igår avgjordes vilka som blev vinnarna i Svenska Publishing-priset.

Annons
Stora Publishing-priset gick till minidramat Vera.
Stora Publishing-priset gick till minidramat Vera.

Svenska Publishing-priset arrangeras av Populär Kommunikation och delas ut till bra redaktionell kommunikation och marknadskommunikation sedan början av 1990-talet.

I år gick Stora Publishing-priset till minidramat Vera som skapades av Södra tornet kommunikation i samarbete med Amphi Produktion på uppdrag av Landstinget i Uppsala län, med motiveringen ”För ett minidrama, som berör på djupet.”

Specialpriser och kategoripriser listas nedan:

Designpriset
Lundhags Black Ice web
”För en färg- och formmässigt väl genomförd sajt som förmedlar både kvalitet och känsla.”

Användbarhetspriset
Checklistor om arbetsmiljö
”För en fokuserad, väl genomförd app som underlättar för målgruppen.”

Journalistikpriset
Digitala tidningen Extrakt
”För klockrena rubriker och trendkänslig nyhetsvärdering.”

Speakerpriset
Francks branding film
”För en välskriven speakertext, framförd av en trygg och personlig röst. Väcker nyfikenhet!”

Tekniskt utförande-priset
Årsredovisning 2013 Svenska kyrkans nationella nivå
”För en högklassig produktion där repro och tryck på bästa sätt återger formgivarens intentioner och omslagets utförande bidrar med en extra dimension.”

Textpriset
Besöksguiden Värmland
”För texter präglade av humor och humör där det oväntade väcker nyfikenhet långt utanför landskapets gränser.”

Visuella priset
Jaktmagasinet Big Game
”För starkt och nyskapande foto, fyllt av allvar och mystik.”

B2B Digitalt
Paxport
”För en originell och finurlig resa som är både rolig och inspirerande.”

B2C – digitalt
Stockholms filmfestival Moments
”För en helgjuten, innehållsrik sida med fantastiskt porträttfoto – bjuder in och bjuder till.”

Besöksguider
Smakresan – en guide till maten i nordvästra Skåne
”För en trovärdig och äkta beskrivning med rytm i bildmaterialet – gediget och jordnära.”

Digitala tidningar
Alcro Trend
”För en sinnlig, sober och sorterad tidning – generös och inspirerande.”

Fackböcker
Hedonisten
”För ett coolt omslag, personligt skrivna texter och skicklig bildjournalistik – matpornografi på högsta nivå.”

Facktidningar
Hemslöjd
”För en unik tidning som väcker nyfikenhet och skaparlust – vinnare för 4:e året i rad!”

Handböcker och läromedel
Märk Väl
”För ett pedagogiskt tilltal, utmärkt typografi och foto som får ta plats – märks i mängden.”

Infomagasin
Sweden Today
”För välgjorda sidor och lättlästa texter som bjuder på härligt lästempo – ett magasin som definitivt hamnar i spara-högen.”

Information – digitalt
Lisebergsappen
”För en fiffig, välgjord app med en språkligt väl sammanhållen ton – skapar ett oemotståndligt åksug.”

Informationsfilm
Tvätta träfasad – Hur gör man?
”För en smart och enkel idé med genomtänkt bildspråk och en humoristisk dialog.”

Informationstrycksaker
Writing With Flowers
”För lekfullt och konsekvent foto samt utmärkt repro, tryck och bokbinderi.”

Inspirationsfilm
Vera
“För närhet och nerv, distinkt regi, bra musik och ett utmärkt bildspråk.”

Jubileumsböcker
DN 150 år
”För en oemotståndlig historieberättelse – mycket bättre än så här blir det inte.”

Kundtidningar B2B
Samhall Story
”För hög kvalitet på hantverket, bra tempo och personligt foto – en kundtidning som skapar läslust.”

Kundtidningar konsument
Hallen
”För ett generöst innehåll, raka möten, god typografi och utsökt foto – en visuell upplevelse.”

Läromedel – digitalt
UMO
”För en sajt med perfekt användarperspektiv och uttömmande, sakliga svar.”

Medborgartidningar
Frid
”För vackra, avskalade illustrationer, välskrivna texter samt bra tryck och pappersval.”

Medlemstidningar hem och individ
CeliakiForum
”För bra mix, noggrant utförd form och relevanta texter – fängslande.”

Medlemstidningar yrke och bransch
Akademikern
”För en gedigen tidning i trevligt format med texter som får ta plats och porträtt som lyfter fram personligheter.”

Offentlig sektor – digitalt
Goteborg.com
”För en lättläst sajt med bra sökfunktion, gedigna filmer och en snygg presentation.”

Personaltidningar
Agenda Magazine XC90
”För en inspirerande, skickligt utförd tidning med sammanhållet bildspråk och suveränt omslag.”

Praktverk
Muminvärlden och verkligheten: Tove Janssons liv i bilder
”För en närgången och detaljerad beskrivning samt utmärkt repro och bildhantering – allt i en berikande, välstrukturerad mix.”

Produktkataloger
Tingest Collection 2015
”För en elegant, genomtänkt och väl sammanhållen presentation med extremt drivet foto.”

Rapporter allmän och ideell sektor
Barncancerrapporten 2014
”För en välskriven rapport med livfulla reportage och skickligt ljussatta porträtt – tungt men med bra eftersmak.”

Rapporter bransch och företag
Svenskt kött Rapport 2015
”För fräsch form och texter som lockar till läsning – saken är biff!”

Reklamtrycksaker
Malmö Opera Säsongsprogram 2015/2016
”För en påkostad produktion med varierat innehåll som ger mer och räcker längre än säsongen.”

Utbildningsprogram
Vindelns folkhögskola – Kurskatalog 2015-2016
”För utmärkt design, kvalificerat bokbinderi och en kreativ och egensinnig idé som iscensatts på ett konsekvent och roligt sätt.”

Verksamhetstidningar
Hav & Vatten
”För en utmärkt tidning med hög journalistisk kvalitet, nyhetspuls, renodlade porträtt och suverän bildrepro.”

Årsredovisningar – digitalt
Läkare Utan Gränsers årsredovisning 2014
”För en oerhört verkningsfull sajt som visar på katastrof och smärta men även på ljusglimtar – en journalistisk fullträff.”

Årsredovisningar börsbolag
HiQ årsredovisning 2014
”För bra texter, bra upplägg, superproffsigt foto och föredömligt tekniskt utförande.”

Årsredovisningar företag
Forsen Projekt årsredovisning 2014
”För bra ingresser, bilder som blir visuella upplevelser och en utmärkt disposition – rätt sak på rätt ställe.”

Årsredovisningar/Verksamhetsberättelser organisation/offentlig sektor
Friluftsliv för alla – årsredovisning och verksamhetsberättelse 2014
”För formstarka bilder och en distinkt värdegrund som går igen i alla texter – en tydlig programförklaring.”

 

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera