Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

VR
42991

Vi testar HP:s VR backpack

TEXT Camilla Buch

HP har lanserat den professionella VR-datorn HP Z VR Backpack G1 Workstation, en dator med VR-kapacitet som användaren bär på ryggen för att skapa större rörelsefrihet i produktions- och designprocessen. CAP&Design fick chansen att testa den på HP:s kontor i Solna.

Annons

Datorn, tillsammans med HTC Vive-glasögon, hängs fast på en slags ryggsäck tillsammans med batteripack för att användaren ska kunna röra sig fritt. I normala fall är glasögonen kopplade till en stationär dator med en lång sladd, vilket hindrar mobiliteten, enligt Stefan Jeleby, produktchef för workstations på HP Sverige.

– VR kommer att bli viktigare i framtiden, för alla som arbetar med 3D-modellering inom alla fält – byggnad, produktdesign, industri och så vidare. Möjligheten att till exempel kunna låta en kund kliva in i din 3D-modell och se hur det kommer se ut i verkligheten, kommer att underlätta på alla fronter.

När jag får testa den nya VR-ryggsäcken får jag uppleva ett par olika miljöer i vilka jag kan göra olika saker. I en miljö står jag i en liten lägenhet och kan plocka upp inredningsdetaljer och atteraljer med hjälp av HTC Vives handkontrollers. I en annan miljö kan jag steka köttbullar och grädda kanelbullar. Där kan jag också uppleva miljön från ett barns, eller till och med en katts, perspektiv. Jag kan gå runt i köket och bläddra i tidningar – Ikeas katalog mer specifikt, då detta var en demo för Ikea. I en tredje miljö kunde Stefan Jeleby ändra miljön jag befann mig i medan jag stod i demon – i en lobby byttes trappräcken ut och miljön gick att se i helvitt samt med färger och mönster.

– Det finns en stor fördel när det kommer till att använda VR i sin arbetsprocess. Du kan till exempel mycket lättare felsöka i en 3D-renderad miljö än en i 2D. Föreställ dig till exempel ett trapphus, där du kan gå runt för att se att bärande balkar, väggar och rör sitter rätt, långt innan du börjar arbeta med dyra material, säger Stefan.

Han går också in på själva VR-termen, som ofta används för att beskriva vad som egentligen är 360-miljöer. Dessa är statiska bilder i 360 grader, där du kan stå och titta runt, men inte röra dig eller interagera med miljön.

– Det är den typen av videos och bilder du kan se när du lägger in din smartphone i till exempel Google Cardboard – VR kräver mycket mer kapacitet från datorn. I VR är det viktigt att allt känns naturligt, att respons och feedback fungerar helt, för att användaren inte ska börja känna sig åksjuk. Därför är det viktigt att ha en dator som har den kapaciteten.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera