Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Virtuell verklighet i ett Happy Meal

TEXT Camilla Buch

Nu satsar McDonald's på virtual reality. För att fira att Happy Meal fyller 30 år har snabbmatskedjan gjort om boxen så att den kan vikas ihop till ett par VR-glasögon.

Annons

happy-goggles_25343010026_o

Sverige är först i världen med den nya versionen av Happy Meal-boxen – som går under namnet Happy Goggles. Enligt McDonald’s är detta ett test i att modernisera Happy Meal och ge en upplevelse som ett komplement till de fysiska leksakerna som vanligtvis finns i boxen.

I samband med den nya lådan lanserar företaget också en spelupplevelse i samarbete med North Kingdom. Spelet Se upp i backen är en 360-gradersupplevelse i skidbacken som riktar sig till en bred målgrupp.

– Vi vill alltid erbjuda något nytt för familjer och vara relevanta. Det här är ett modernt sätt att fira Happy Meal som en av våra mest populära menyer. Nu vill vi testa att addera en digital upplevelse som fokuserar på lek och lärande och vi tror att många kommer uppskatta det roliga skidspelet med nya Happy Goggles, säger Petra Dahlman, senior marknadschef på McDonald’s Sverige.

– Vi har alltid varit fascinerade av att utforska hur man skapar underhållande och engagerande användarupplevelser med hjälp av den senaste tekniken. Detta projekt för McDonald’s är lysande exempel på hur man kan kombinera innovation kopplat till både affärs- och användarnytta. Vi är stolta över att få vara del av att skapa en av de första kommersiella VR-upplevelserna för den breda massan i Sverige, säger Nina Thelberg Eklund, senior art director på North Kingdom.

happy-goggles_25369188975_o happy-goggles_25276133241_o happy-goggles_24738566584_o happy-goggles_25001566919_o

Magasinet

magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera