Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
13756

Visualiserad musik med Google Street View

TEXT Camilla Buch
Annons

Amerikan-svenska musikern Alan AtKisson lanserar i samband med sin nya skiva sajten americantroubadour.com. Där har han förenat sin musik, som inspirerats av platser som Osaka, Yorkshire och Gotland, med Google Street View. Sajten låter lyssnaren uppleva platserna i samband med musiken.

– För mig kändes det naturligt när idén presenterades. Varje plats har sin historia och skivan är komponerad så att varje låt hör till en specifik plats. Det här blir ett sätt för mig att ta med lyssnaren på den resan och samtidigt erbjuda något utöver det vanliga. Det finns också en tanke bakom att vi använder just Street View: det känns fint att få visa platserna så ärligt som möjligt och inte försöka försköna dem, säger Alan AtKisson i ett pressmeddelande.

Skivan släpps med begränsad budget på eget bolag, därför ville Alan ha ett annorlunda grepp för att få nya lyssnare. Sajten är framtagen av pr-byrån FLB Europa i samarbete med Appsters.

– Efter att ha jobbat nära tillsammans med Alan så fick vi veta att alla låtar var tydligt kopplade till olika platser runtom i världen som Alan besökt och berörts av på olika sätt. Vi fastnade för det och ville låta lyssnaren uppleva dessa platser på något sätt. Och istället för en bok, som var första tanken, ville vi nå ut bredare så att Alan kan hitta en ny publik med sin musik, så därför blev en digital lösning ganska självklar, berättar Christian Hammar på FLB Europa i ett pressmeddelande.

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera