Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

100-wattaren med ny kategori från studenter

TEXT Camilla Buch

18 studentgrupper från Berghs tävlade om att ta fram en ny kategori för 100-wattaren, tävlingen som belönar effektiv reklam.

Annons
Arbetsgruppen från Berghs.

Briefen från Sveriges Annonsörer löd: ”Reklam har en enorm makt och påverkan, så vilket ansvar har och tar annonsörer för sin reklam och hur kan de ta mer ansvar när det kommer till psykisk ohälsa och skeva ideal?”.

Med den fick 100 studenter från Berghs arbeta i två dagar för att hitta idéer och koncept. Till slut var det en enhällig jury som valde ut 100-fattaren som vinnare. Gruppen, som bestod av Sara Sällberg, Lamin Ceesay, Denise Nyberg, Sanna Gustavsson, Nathalie Blücher, Victor Lindkvist och Mikaela Sandström, tog fram konceptet för ett specialpris inom tävlingen. 100-fattaren kommer att mäta en annan typ av effekt, effekten av att ta ansvar, och delas ut till en kampanj där man har fattat konsekvenserna av ens reklam och arbetar med att motverka skapandet och spridandet av skeva skönhetsideal och arbetar ansvarsfullt och aktivt med mångfald och inkludering.

– Nivån på bidragen som studenterna presenterade var genomgående väldigt hög. Vinnaren, 100-fattaren, lyfter problemet och ansvarsbilden av reklamen på ett smart sätt och vi tror att genom att lyfta fram goda exempel kan vi inspirera fler att göra än bättre och mer ansvarsfull och inkluderande kommunikation, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på intresseorganisationen Sveriges Annonsörer.

– Vi är jätteglada över att Sveriges Annonsörer valde att förverkliga 100-fattaren. Även om anledningarna till psykisk ohälsa kan vara flera, så är vi övertygade om att reklam som når unga kan vara en bidragande faktor. Vi själva ska snart ut i branschen och utifrån vetskapen om den inneboende makten i kommunikation så vill vi uppmärksamma problemet på ett sätt som uppmuntrar och motiverar människor att arbeta för att lösa problemet istället för att enbart komma med pekpinnar. Med det sagt så hoppas vi att fler där ute fattar effekterna av den kommunikation man skapar, tar ansvar och arbetar för att motverka de negativa konsekvenserna den kan leda till, säger vinnargruppen i en kommentar.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop