Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Oslo-baserad byrå lanserar designplattform

TEXT Camilla Buch
ÄNDRAD 2015-02-27 | PUBLICERAD 2015-02-27
Annons

Wake-01

Digitala byrån Bakken & Bæck släppte en tidig beta av deras tjänst Wake redan i Augusti förra året, men nu har tjänsten lanserats fullt ut.

Tjänsten är en plattform tillägnad designers där man kan dela det visuella arbetet med sitt team, och samla återkopplingen teamet emellan under hela arbetsprocessen. Bakken & Bæck skapade tjänsten tillsammans med tidigare Facebook-designern Chris Kalani.

”Vi utvecklade Wake eftersom vi inte hittade några verktyg som gav oss möjlighet att snabbt dela visuella arbeten tillsammans som ett team. Vår kommunikation var splittrad i olika tillämpningar och det fanns inget sätt att följa hela vår designprocess. Slack, e-post, IM och verktyg som Basecamp fungerade bra för textbaserad kommunikation, men ingen av dessa verktyg har utformats för den typ av arbete vi gör. Vi behövde något som skulle göra det möjligt för oss att fritt utbyta idéer och skisser, medan alla i teamet hölls uppdaterade.” skriver Bakken & Bæck.

The-Boys-01Johan Bakken, Chris Kalani och Tobias Baeck

Den privata betan som släpptes i augusti fick upp mot 2000 ansökningar om inbjudan under första dagen, och innan lanseringen skedde hade Wake samarbeten med företag som Yahoo, Twitter, Cisco, Artsy, Medium och Buzzfeed, samt flertalet startups. Efter den officiella lanseringen har ännu fler registreringar kommit in.

”Wake är i första hand ett processverktyg för arbetslag. Med Wake får du inte bara en överblick av visuella projekt från skiss till färdig lösning, men ett verktyg som gör det möjligt att ändra vårt sätt att arbeta. Wake är fokuserat på att lösa unika kommunikationsutmaningar kreativa team möter i både små och stora företag.” fortsätter Bakken & Bæck.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop