Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

22+1 nya sätt att tjäna deg på din form

TEXT Per Torberger
Annons

Är det lite för mycket månad kvar i slutet av plånboken? Du är inte ensam. Många har det senaste året fått se kunder försvinna eller krympa sina beställningar. Kanske är det dags att fundera på hur du kan öka dina intäkter – åtminstone så att du får arbetsro att jaga nya kunder och uppdrag?

Extrainkomsterna kan ligga närmare än du tror. Din råvara kan ligga nersparad i någon mapp på datorn eller instuvad i byrålådan. Det handlar om att tjäna pengar på det du redan kan, eller att lära dig något nytt som öppnar nya dörrar.

Men pengar i all ära – det finns fler skäl till att titta på alla nya möjligheter. Har du för lite att göra gör det dig mindre effektiv, dessutom det är viktigt för ditt yrkeskunnande att hålla i gång och utvecklas löpande.

Några tips:

  • Kontrollera noggrannt vad som gäller upphovsrättsligt, innan du lämnar ifrån dig dina verk.
  • När du har att göra med svenska företag, gör en enkel research på till exempel Reco.se.
  • Utländska sajter verkar generellt betala bättre än sina svenska motsvarigheter för samma tjänster.
  • Hitta synergier. Använd gamla skisser, plocka skärmdumpar när du gör programoperationer, så samlar du material som du kan sälja vidare.

1. Design på spekulation

I dag finns ett stort antal sajter där företag kan lägga ut ett designuppdrag, som sajtens medlemmar kan tävla om.
Oftast handlar det om en ny logotyp, en ny sajt eller liknande som behöver få en design. Som medlem gör du ett eller flera förslag på en lösning. Företaget väljer sedan en vinnare som får en förutbestämd summa i betalning.

Två exempel på sådana här sajter är Crowdspring och 99designs. Båda sajterna har gott om uppdrag, men vissa skillnader verkar finnas. Crowdspring betalar till exempel bättre, men verkar ha färre medlemmar (flera projekt saknar helt förslag).

Värt att notera är att denna typ av spekulativa jobb är en osäker inkomstskälla och en omdebatterad företeelse i branschen – så om du gör det, kanske du inte ska skryta om det för kollegorna.

crowdspring.com
99designs.com
designcrowd.com

2. Reklam på spekulation

Crowdspring och andra erbjuder design på spekulation. Svenska Mypitch går längre och erbjuder företag att lägga ut hela kampanjbriefer för spekulation. På kundlistan förra året fanns stora företag som Avis, SAS och Intersport.

På Mypitch är tanken att man jobbar i arbetslag på några personer och tar fram förslag på lösningar. Den vinnande lösningen får ersättning, normalt cirka 15 000 kronor. Även nominerade ersätts ibland.

Mypitch har långt ifrån samma antal spekjobb aktuella som de utländska sajterna. Å andra sidan är lösningsförslagen också mycket färre.

En annan svensk sajt med detta upplägg var Xtraworks, som dock verkar ha dött.

mypitch.com

3. T-shirts: ordentligt betalt på Threadless

Gillar du t-shirts med tryck? Vet du precis hur du vill ha det? Vet du, helt enkelt, bäst själv vad som är ett bra, coolt t-shirttryck?

I så fall kan du tjäna en hacka på t-shirt-sajten Threadless.com. På sajten kan du ladda upp dina egna designförslag, sedan röstar besökarna en gång i veckan fram sina favoritdesigner. Någon eller några blir sedan t-shirts, som säljs på sajten.

Om din design vinner och trycks på tröja, får du 2000 dollar i pengar samt ett presentkort på 500 dollar att handla för.

threadless.com

4. … eller long tail t-shirts på Spreadshirt

En variant på Threadless är Spreadshirt. Här kan du ladda upp ett motiv till försäljning. Om någon vill ha ditt motiv, betalar de en provision till dig, som högst 15 euro.

I stället för att bara några få motiv trycks i större upplagor som på Threadless, trycks varje motiv på Spreadshirt på en tröja i taget.
Ytterligare en möjlighet på Spreadshirt är att öppna din egen butik. I den kan du sälja både egna tryck och tröjor med andras design. Säljer du andras, dras deras provision av från din intäkt.

spreadshirt.se
 
5. Formge tygmönster

Bonbonkakku och Naked and angry är två sajter där du kan ladda upp mönster avsedda för tryck på tyg. Sedan röstar besökarna på sina favoritmönster och vissa mönster trycks.

Bonkakku säljer sedan det tryckta tyget på metervara. Som designer får du, såvitt CAP&Design lyckats utröna, betalt i tyg.

Naked and angry gör produkter av det tryckta tyget, som väskor, paraplyer och slipsar. Mönstret kan även hamna på andra material än tyg. Används din design på Naked and angry, får du 750 dollar i ersättning, drygt 5000 kronor.    

bonbonkakku.com/

nakedandangry.com/

6. Öppna en mallad designbutik

I dag finns det mängder av tjänster på nätet som erbjuder snabb design för nästan allting. Vanligast, och kanske enklast, är visitkort, där Vistaprint är bland de största. Mer avancerat är webbsidor, där det finns mängder med butiker.

Det här kan du också göra. Kanske har du till och med en bunt oanvända skisser liggande – sådant som gjorts för kund men ratats?
Svagheten är förstås konkurrensen som är hård, och att det kräver mycket marknadsföring för att få snurr på en sajt. Men har du tid och ork, eller ser din butik som en bisyssla som drar in extrapengar, kan det vara värt att satsa.

7.  Sälj överskottsdesign till butiker

Ett alternativ till att öppna egen mallbutik, är att sälja din färdiga design till andra, som i sin tur säljer till kunder. På så sätt slipper du hålla i en butik, marknadsföra och allt annat som hör butiksägarens vardag till. Nackdelen är att du får mindre kontroll över försäljningen, och att du inte får alla pengar själv.

Det finns mängder med sajter som både säljer och köper mallad design

graphicleftovers.com
videohive.net
buystockdesign.com

8. Designa för det populäraste bloggverktyget

Trots hård konkurrens står bloggverktyget WordPress i en klass för sig. I WordPress används så kallade teman, färdiga designmallar som blogg-ägaren bara behöver ladda upp på sin blogg. Det finns mängder med gratisteman att ladda ner, men också teman som kostar en slant. Den slanten kan det vara värt, många av gratistemana är minst sagt undermåliga.

Visst krävs det lite inlärning för att du ska kunna designa och koda egna teman för försäljning, men lära dig behöver du bara göra en gång. Sedan kan du sälja dina teman i egen regi eller, enklare, via någon av alla de sajter som har detta som affärsidé. Elegant themes är en designers egen sajt, Themesforest och WP Theme market är två sajter där du kan sälja din design. 

elegantthemes.com
wpthememarket.com
themeforest.net

9. Sälj foton

Det har kanske hänt att du letat dig fördärvad efter precis den där rätta bilden som du behöver för att din skiss, eller färdiga design, ska bli exakt som du vill ha den?

Gör något åt saken. Äger du en kamera och har någon som helst koll på fotografi – vilket många designer har – kan du också sälja stock-bilder. Matvaror, landskap, verktyg eller vad det nu är – det finns efterfrågan på allt, men kanske inte alltid.

Bilderna kan du ladda upp till exempel svenska Mostphotos och populära Istockhphoto.

Är du en riktigt duktig fotograf – kontakta en bildbyrå som Folio, Johnér, Maskot eller någon annan.

mostphotos.com
istockphoto.com

10. Låt din design bli konst

Gränsen mellan design och konst är ofta hårfin:
ibland är det bara syftet med ett verk som avgör vad det ska klassas som. Tillhör du dem som är riktigt, riktigt vassa i någon nisch, har du möjlighet att sälja din design eller dina illustrationer som konst.

Det finns många ställen att sälja via. På svenska Signerat.se kan du sälja dina egendesignade saker, och Red Bubble är en internationell aktör där du kan sälja bilder, kalendrar, gratulationskort och annat.

signerat.se/butik/signerat/hem/index.php
redbubble.com

11. Illustrera stock-bilder och -mönster

Om kameran inte är din bästa vän och du hellre rör dig med digitala penslar och pennor, vektorer och pixlar, kan du också skapa bilder för försäljning. Många av de bildbyråer som säljer royaltyfria fotografier, säljer också olika typer av grafik. Det kan röra sig om enkla mönster och bakgrunder, till mer avancerade bilder i 2- och 3D.
Exempel på sajter som säljer dessa typer av bilder är Graphic River, samt tidigare nämnda Istockphoto och Graphic Leftovers.

graphicriver.net
istockphoto.com
graphicleftovers.com

12. Skriv instruktionsartiklar

Hungern efter kunskap, smarta arbetsmetoder och inspiration inom grafisk design verkar omättlig. Därför finns det gott om tidningar och ett överflöd av webbsajter som ger dig instruktionsartiklar, tutorials, i olika grafiska problem och program.

Det skrivs ofta av professionella designers, och inget hindrar att du blir en av dem som skriver och tjänar pengar på instruktionsartiklar.
Två tidningar som köper instruktionsartiklar är CAP&Design och Computer Arts.

Några webbsajter som köper artiklar med olika inriktningar är Photoshop tutorials (150–300 dollar) och Vectortuts+ (150 dollar). 

capdesign.se
computerarts.co.uk
vector.tutsplus.com
photoshoptutorials.ws

13. Börja blogga

Visst har hajpen kring bloggar svalnat avsevärt, men det betyder inte att bloggen är död. Och även om det är ett tufft jobb, går det att tjäna pengar på att blogga.

Det vanligaste sättet är helt enkelt att upplåta plats på sin blogg för annonser, annonser som du får in via olika affiliate-nätverk. En liten överblick över affiliate-annonsering får du på bloggen Tommy K Johansson.

Hur du lyckas med en blogg går inte riktigt att säga: gör något nytt och gör det bra är kanske de bästa råden. Men på vägen dit kan du tänka på att nischa dig hårt inom något du är kunnig och intresserad av, skriv tydligt och presentera ditt material aptitligt och blanda djupare innehåll med publikfriare.

blogg.tkj.se/affiliate-natverk

14. Bli återförsäljare av webbhotell

Många webbhotell erbjuder möjligheten att bli deras återförsäljare. Det kan innebära att dina kunder har dig som kontakt och att du sköter kontakten med webbhotellet. Det kan också vara så att du helt enkelt förmedlar dina kunder till webbhotellet, som sedan har direkt kontakt med kunden.

Betalningsmodellerna ser olika ut hos olika webbhotell, liksom vad återförsäljarrollen innebär. Några svenska eller svensktalande hotell som erbjuder återförsäljning är FSData, Loopia, Binero och Levonline.

fsdata.se
loopia.se
binero.se
levonline.com

15. Nischa dig till framgång

Bra på mycket, bäst på inget? Det är inte fel att vara generalist. Men det finns fördelar med att vara specialist också – bland annat ur marknadsföringssynpunkt. Genom att vara riktigt bra på något kan du bli en auktoritet som hamnar i tidningsartiklar, som folk refererar till och som är den alla vänder sig till med frågor. Det blir en dörröppnare för nya kunder, och när ni väl har fått kontakt blir det ofta så att du också får jobba med mer än din specifika nisch.

16. Bredda dig

Har du full koll på papper, men ingen koll på webb? Eller full koll på webb men ingen på papper? Då kan det vara en idé att du breddar dig. Genom att lära dig mer och kunna serva dina kunder med fler tjänster, blir du en viktigare leverantör och ett bättre stöd för kunden. Du måste inte bli bäst i alla discipliner, men gärna kunna fler än en och ha ett hum om många.

Kanske är du illustratör och kan börja designa? Grafisk designer som också har känsla för pr – men inte säljer den tjänsten?
Se över dina kompetenser och intressen redan i dag och börja utveckla ditt erbjudande!

17. Testa projektbaserad arbetsförmedling

Svårt att hitta uppdrag? Mycket införsäljning för litet arvode? Fast i idén om »långvariga kundrelationer«?
Besök en frilansförmedling för nya horisonter. På frilansförmedlingarna kan uppdragsgivare lägga ut uppdragsbeskrivningar, som frilansar sedan kan offerera på. Faller offerten i smaken blir det jobb.
Det finns både svenska och utländska förmedlingar. Bland de svenska finns Lancetown (kreatörer), Bobex (allt möjligt) och Okeli (främst it, programmering och översättning). Två utländska är Smashingjobs och Freelance Switch.

lancetown.com
bobex.se/bobexse/control/home
okeli.se
jobs.smashingmagazine.com/freelance
jobs.freelanceswitch.com

18. Hitta offentliga uppdrag

Offentliga uppdrag är ofantliga och inget för den enskilde kreatören. Eller? Jodå. Eftersom alla Sveriges myndigheter måste handla upp alla leverantörer över ett visst värde offentligt, finns det faktiskt gott om uppdrag också för den lilla aktören. Det kan handla om att någon behöver en illustratör eller skribent, att de behöver en grafisk profil eller ett mindre skyltsystem. Och mycket annat, förstås.

Problemet är att det trots tvånget att upphandla, inte finns någon reglering för hur upphandlingarna annonseras. Det finns alltså ingen officiell förteckning över pågående upphandlingar. Dessa hittar du i stället via olika betaltjänster, där Opic och Eniro Upphandling (tidigare Emfas) är bäst för marknadsföringstjänster, enligt en undersökning från 2009.

opic.com/sv
eniroupphandling.se
allaupphandlingar.se/utvardering/utvardering.av.
annonstjanster.inom.offentlig.upphandling.oversikt.html

19. Lär dig skapa Iphone-appar

Det här kanske är ett långskott, men på sikt kan det bli en lönsam investering i kunskap. Iphonen i sig är inte framtiden, men den är en föregångare som eventuellt kan sätta något slags branschstandard framöver. Om inte annat så har app-tänket redan spridit sig.

Men, mer än det: till sommaren lanseras Ipaden, Iphones storasyster. En förhållandevis jättestor skärm, som sannolikt kommer att erbjuda tilllämpningar på samma sätt som Iphone redan gör. Genom att lära dig att konstruera apparna i dag, kan du alltså ha ett ordentligt försprång när Ipaden landar.

20. Skapa egna produkter

Det blir allt vanligare att byråer och enskilda kreatörer tar fram produkter helt på eget initiativ. På webben finns många exempel, som Great Works Collected eller Fantasy Interactives Kontain, men även offline finns till exempel Noko Jeans.

Så, drömmer du om att starta din egen klädkollektion, ditt eget möbelmärke eller att börja bygga tändstickstavlor av kända designermöbler – go ahead! Kanske blir just ditt märke nästa Toms shoes.  

21. Du designar – någon annan tillverkar

Okej, du har gjort den där designen, har tagit fram din … vad är det egentligen? Aha, affärshemlighet? Nåja, produceras måste den ju. Och visst är det billigt att producera i Kina / Korea / Lettland / valfritt låglöneland – det enda kravet är att du beställer 10 000 exemplar.

Vill du slippa det, och faktiskt mest gör detta på kul och för att testa, eller tjäna en liten hacka, så finns ett alldeles underbart litet ställe för dig. Det heter Ponoko, och är en sajt som kopplar ihop designer eller produktutvecklare med producenter. Du lägger alltså upp din design, sedan får du förslag från personer som kan göra den och till vilket pris de kan göra det.

ponoko.com

22. Öppna din egen webbutik

Nej, det är faktiskt inte väldigt komplicerat. Att öppna en webbutik som uppfyller grundläggande krav går både snabbt och smidigt. Det största hindret för de flesta verkar vara att få till en funktionell och snygg design – men det problemet lär inte du ha, eller hur?

Faktum är att tidningen Computer Arts till och med har gjort en tredelad instruktionsartikel som visar hur du får till din e-butik. Bara att ladda ner och börja läsa!

Vill du ha en butik, men inte bygga den själv, kan du kika in på till exempel Tradera, Blocket, E-bay och många andra handelssajter. De erbjuder möjligheten att öppna sin egen lilla låda under deras gemensamma tak. Enkelt och smidigt.

Del 1: http://www.computerarts.co.uk/tutorials/
premium_content/web__and__new_media/sell_your_
designs_online

Del 2: http://www.computerarts.co.uk/tutorials/
new_media/build_a_simple_html_page

Del 3: http://www.computerarts.co.uk/tutorials/
new_media/create_a_payment_system

22+1. Kombinera allt!

Många av dessa olika affärsmöjligheter kan naturligtvis kombineras. Du kan till exempel starta en blogg om webbutveckling, sälja dina egna templates, länka ut instruktionsartiklar till olika sajter för att driva trafik och ha annonser på din blogg.

Lägg sedan till ett nyhetsbrev och hoppas på talar- eller utbildningsuppdrag.

Kombinationsmöjligheterna är oändliga!

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop