Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
4256

3D tar Electrolux till i rymden

TEXT Johan Klingstam
Annons

Spacerabbits Jan Erik Möller har tillsammans med Rithuset tagit fram förpackningarna som ska sälja Electrolux dammsugare Ergospace. 3d-bilderna som Rithuset har producerat ska användas på såväl förpackningar som butiksmaterial. Dessutom behövs de för att ta fram animationer till säljkåren och för produktvisning på webben.

Ergospace är en serie på tre dammsugare med olika tekniska förutsättningar. Jan Erik Möller fick helt fria händer att skapa ett nytt förpackninguttryck för Ergospace och skapade 12 olika idéer som alla speglade Ergospace positionering. En intern urvalsprocess gjorde att valet hamnade på rymdtemat.

Hur kommer det sig att de vänder sig till just er?
– Electrolux ville förändra sin förpackningsdesign och hitta ett nytt sätt att jobba kreativt, svarar Jan Erik Möller. De visste att vi gärna jobbar med modiga och idéburna lösningar och att vi tycker om förpackningar som verkligen syns. Den bakomliggande trenden är såklart att design säljer och att slutkonsumenten ställer lika stora krav på design som på prestanda.

Är detta ett vanligt uppdrag för dig?
– Ja det tycker jag, men förutom förpackningsdesign jobbar jag även med varumärkesfrågor på identitetsnivå. Det roliga med just det här uppdraget är att det handlar om att tänja Electrolux kreativa gränser för förpackningsdesign.

Hur skiljer sig dessa förpackningar från liknande produkters?
– Ser man dem i butik sticker de ut rejält. Den stora skillnaden är att förpackningen inte bara visar en produkt på ett smakfullt sätt, utan även innehåller en fantasifull och konceptuell idé som vågar ta för sig.

Vilket program har du jobbat i?
– 3d-illustrationerna är skapade av Stefan Hörberg och Tobias Dahlén på Rithuset i 3D programmet 3D Studio Max. Layout och övrig design har jag skapat i Adobe Illustrator CS2 och Photoshop CS2.

Hur lång tid har du arbetat med projektet?
– Från idéskiss till färdigt original har vi arbetat ca 3 månader … självklart inte effektiv tid!

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop