Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Digitalt Print
42529

Rekordår 2016 men printtappet verkar inte minska

TEXT Camilla Buch

I slutet av januari höll Swedma frukostseminarium där Madeleine Thor från Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM, höll en presentation om reklammarknadens möjligheter under 2017 och dess utveckling under 2016.

Annons

IRM undersöker medieinvesteringar, alltså köpt reklamplats, men gjorde under 2016 också en undersökning i ägd reklam (en investering i företagets egna kanaler) och förtjänad reklam (PR- och opinionsbildning), i samarbete med Sveriges Annonsörer. Denna undersökning visade att 26 procent av svarande annonsörer planerat att öka sina medieinvesteringar i köpt reklam i framtiden, medan 54 procent planerar att öka inom ägd media och 63 procent inom förtjänad. I dagsläget går dock fortfarande 64 procent av alla medieinvesteringar till köpt media, vilket under 2015 innebar 68 av totalt 107 miljarder kronor.

Enligt Madeleine Thor har 2016 varit ett starkt år för marknaden för köpt reklam – trots att siffrorna från det fjärde kvartalet inte hade kommit in vid tiden för seminariet såg det ut att vara en drygt femprocentig ökning, och även 2017 ser ut att följa en uppåtgående trend.

Nu har den senaste kvartalsrapporten kommit in och visar en 6 procentig ökning jämfört med 2015.

– Vi får gå tillbaka till återhämtningen efter krisen 2009 för att finna en tillväxt på dessa nivåer. 2016 har verkligen varit ett rekordår för medieinvesteringar, kommenterar Madeleine Thor i ett pressmeddelande.

Det är dock framförallt digitalt som ökar, här accelererar tillväxttakten och uppgår till 21 procent, relativt 2015. Kategorin omsätter nu 15,7 miljarder kronor och står för 45 procent av medieinvesteringarna. Den snabbaste tillväxttakten finner vi inom sökordsmarknadsföring, sociala nätverk och webb-tv. Enligt Madeleine Thor är det främst innovationen inom det digitala som lett till ökningen.

Utomhusreklam och radio har båda tvåsiffriga tillväxttal relativt föregående år och når därmed nya rekordnivåer. Även bio lyckas bra och noterar ett nytt all-time-high enligt IRM.

Investeringar inom print är dock fortsatt minskande, vilket framkom på seminariet.

– Tappet för print ser inte heller ut att minska. Tidigare har det sagts att tappet inom print är stort – men att det kommer att plana ut inom några år. Nu ser vi inte den utvecklingen längre, tappet fortsätter på ungefär samma nivåer som tidigare – i procent sett, säger Madeleine Thor.

Minskningen inom printinvesteringar har varit tvåsiffrigt i flera år, med en förväntad omsättning runt 4 miljarder under 2017. Liksom tidigare är det landsortspress som gör bäst ifrån sig, och kvällspress sämst.

Precis som för print i tidningar och tidskrifter så minskar även investeringarna i direktreklam. Tapp på 3–4 procent årligen i förhållande till föregående år har pågått sedan 2012.

– Jag tror att bristen på valmöjligheter inom det fältet är det som gjort att det inte gått lika illa för DR som för print i allmänhet. Det finns helt enkelt inte många alternativ.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop