Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

5 boktips: Back to basics

TEXT Sara Wilk
Annons

Sandra Rendgen & Julius Wiedemann: Information Graphics
Det första läsaren konstaterar är nog att den här titeln är mer ett coffee table i sig självt än en coffee table-bok. Men det är tur det, för det gör att det fantastiska innehållet får breda ut sig. I Information Graphics har de erfarna redaktörerna samlat några av de bästa exemplen på snygg, förståelig och intressant infografik. Fokus ligger inte enbart på att det ska vara estetiskt tilltalande, utan snarare på sambandet mellan att se och förstå. Ett hyfsat ovanligt perspektiv som gör den här titeln lite bättre än sina likar.  [Taschen]

Ian Noble & Russel Bestley: Visual Research
Det här är en bok för dem som verkligen vill gå till botten med sina uppdrag. Visual Research går sakligt igenom vilka metoder du kan använda för att göra research inför ditt projekt – och hur du får nytta av vad du hittar. Men det är inte direkt en titel att ta upp och förstrött bläddra igenom när inspirationen tryter. Stålsätt dig i stället för mycket krävande ­läsning. På både gott och ont. ­[Ava Academia]

Sofie Beier: Reading Letters – Designing for Legibility
Reading Letters är en omfattande och intressant titel som tar upp ämnen i gränslandet mellan typsnitt och förståelse. Med hjälp av både forskning och kunskaper från erfarna formgivare ger författaren en rejäl teoretisk grund till läsbarhet och vad den består i. Boken är pedagogiskt upplagd – och egentligen givande från början till slut – men blir väl tungläst mellan varven. [BIS Publishers]

Drew de Soto: Know Your Onions  – Graphic Design
Med den kaxiga undertiteln: »Tänk som en kreatör, agera som en affärsman och designa som en gud«, lovar den här boken läsaren kunskap som annars skulle ta 25 yrkesverksamma år att tillskansa sig. Om Know Your Onions håller vad den lovar känns tveksamt. Men författaren bjuder på några guldkorn, fåtalet aha-upplevelser och åtskilliga gapskratt – inte minst när det gäller kundhantering och konsten att navigera kring besvärliga och tidsoptimistiska monsteruppdrag.  [BIS Publishers]

Gavin Ambrose & Paul Harris: Basics Design 01 – Format
Bra grafisk design är ingenting utan rätt förpackning, det är författarnas devis i den här titeln. Det fysiska mötet med användarna är huvudtemat och konsten att maximera effekten med rätt format är budskapet. Det kunde ha varit ett riktigt tröttsamt ämne. Men tack vare exempel på kreativa och fantasifulla lösningar ger den snarare en behövlig vitamininjektion på formatfronten. Att den saknar ett kapitel om digitala alternativ är däremot ett gigantiskt minus. [Ava Academia]

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop