Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

5 boktips om webben

TEXT Sara Wilk
Annons

Ken Yarmosh: App Savvy
 
Mobilen är den nya webben, konstaterar författaren Ken Yarmosh, innan han beskriver App Store som ett slagfält. I boken App Savvy går han igenom hur man skapar sina egna framgångsrika – en viktig distinktion – applikationer för Iphone och Ipad. Men det handlar inte bara om det tekniska, utan om hela processen från idé till lyckad lansering, inklusive prissättning och marknadsföring. Det är en omfattande bok, men på grund av alla dess beståndsdelar blir den inte särskilt djuplodande. [O’Reilly]

Luke Wroblewski: Web Form Design
 
Webbformulär låter kanske inte som något superkul. Men, det är det. Speciellt när man betänker att webbformulären i många fall är grundstenarna i besökarnas interaktion. Ta till exempel Facebooks registreringsformulär – utan det skulle det sociala nätverket inte vara mycket att ha. Det belyser Luke Wroblewsi, som själv arbetat för Ebay och Yahoo, i en bok som är mycket intressantare än vad den ger sken av. Pluspoäng för konkreta tips och handfasta beskrivningar. [Rosenfeld]

Khoi Vinh: Ordering Disorder
 
Titeln ger en ganska vag ledtråd till vad boken handlar om: grids. Eller, som författaren skriver, konsten att bringa ordning i kaos. Khoi Vinh har varit design director för The New York Times hemsida och har både en och två saker att säga om de allt populärare rutnäten. I Ordering Disorder ger han sitt perspektiv på verktyget genom ett antal praktiska exempel från skiss till färdig design. Men det är också uteslutande hans angreppsätt och tankar, så den här titeln fungerar mer som ett komplement till mer heltäckande böcker. [New Riders]

Gabe Zichermann & Christopher Cunningham: Gamification by Design
 
Spel och tävlingar har en förmåga att aktivera och engagera oss. Se bara på barnens kurragömma-lekar eller Farmville och Wordfeuds enorma succéer. Så, varför inte använda samma principer och mekanik i andra sammanhang? Den nya trendtermen Gamification handlar om just det och i den här boken försöker författarna att förklara hur det kan gå till. Men tyvärr lyckas de inte förmedla en klar och tydlig bild av det något luddiga begreppet. [O’Reilly]

Bruce Lawson & Remy Sharp: Introducing Html5
Har du funderat över att hoppa på tåget och lära dig html5? Då kan Introducing Html5 vara en bok för dig, förutsatt att du har erfarenhet från att koda i html eller xhtml. Annars förefaller de 223 fullmatade sidorna mer som rena rama rappakaljan. Här handlar det uteslutande om att bygga saker och allt gås igenom, från grundelement till text och formulär. Fallstudier gör det lite enklare att hänga med, men saknar du förkunskap är det här ingen bok för dig. [New Riders]

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop