Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Abby Priest och Adobe tar hem Diamantnyckeln

TEXT Hanna Jangenfeldt

Genom att belysa historien skapade Abby Priest och Adobe historia – och tog hem Guldnyckeln två gånger på raken.

Annons

För första gången i prisgalan Guldnyckelns historia tar designbyrån Abby Priest hem priset Diamantnyckeln för andra året i rad. Förra året var det kampanjen The Original Brushes of Edvard Munch som kammade hem vinsten. Denna gång är det med The Lost Typography of Bauhaus som vann poäng från juryn.

Bakgrunden till kampanjen bygger på historien om när designinstitutet Bauhaus i Tyskland stängdes ned av nazisterna år 1932 och många designarbeten fick aldrig se dagens ljus. Abby Priest har tillsammans med Bauhaus Foundation färdigställt fem typsnitt som lämnats kvar. Totalt laddades typsnittet ner 630 000 gånger.

Juryns motivering:

”Med en konsekvent strategi till en avgränsad målgrupp lyckas vinnaren i denna kategori uppmärksamma ett aktuellt ämne. Bidraget sticker ut genom att än en gång belysa det som gått förlorat i historien samtidigt som det utbildar, engagerar och aktiverar målgruppen. Typ utan att vara grotesk – Grattis Adobe.”

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop