Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
12427

Acne ordnar egen slumpad bokrea

TEXT Billy Ekblom
Annons

  • Tappat bort voffsingen? Det finns en sida i boken som hjälper dig. Kanske.

I höstas släppte Acne The Useful Book, en kreativ explosion med 172 utrivningsbara sidor som kunde användas till en massa olika saker. Enligt företaget har den fått ett bra mottagande runt om i världen och säljs bland annat på Colette i Paris och KK Outlet i London, men också på svenska butiker som Konst-ig Books och Pub. Hur bokens sidor kan användas illustreras på ett antal posters du ser på länken ovan.

I samband med årets stora bokrea tar Acne till ett nytt grepp för att marknadsföra boken ytterligare – en slumpgenerator som bestämmer hur mycket rabatt du får på The Useful Book. Resultatet kan alltså variera mellan 1 och 99%. CAP&Design provade lyckan och fick 48% nedsatt pris, vilket får anses vara helt okej i sammanhanget.

  • En annan sida fungerar utmärkt som korvpapper. Johan Holmgren på Acne har i en Resumé-intevju bekräftat att det är hans mormor som agerar posterdam.

– Vi vill alltid ifrågasätta varför saker och ting alltid görs på ett visst sätt. Gammal visdom är bra, men ibland behöver saker och ting ändå förnyas för att folk ska bli nyfikna igen. Det är det som boken handlar om och det är det som vår rea går ut på, säger Johan Holmgren, Acne R&D i ett pressmeddelande. 

The Useful Sale, som rean osökt namngivits, ordnas på Acne R&D:s hemsida och kommer att vara öppen under hela bokrean – med start 26/2, kl 07.00. Sidan är framtagen i ett samarbete mellan Acne-bolagen.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop