Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
12233

Adobe: ”CS 2 är inte gratis”

TEXT Billy Ekblom
Annons

I går upptäckte ett antal teknikbloggar att det går att ladda ned fullt fungerande CS 2-produkter från Adobes webbplats. Bland annat Photoshop, Illustrator och Indesign finns till synes att hämta gratis. 

Nu tillbakavisar Adobe rykten om att företaget drabbats av plötslig givmildhet. Produkterna ska alltså inte nyttjas gratis och man får inte ladda ner CS 2-produkterna om man inte redan äger dem. Länken som gick ut på de olika bloggarna i går tar dig till en sida, där du kan hämta installationsprogram till de olika produkterna. Dessutom listas serienummer så att de ska gå att aktivera.

Varför lägger Adobe då upp nedladdningarna, trots att bara ägare till de "äkta" programmen får ladda ner dem? Adobes Dov Isaacs skrev på företagets forum att man nu stänger ned aktiveringsservrarna för CS 2-produkterna. Licensierade användare som behöver ett serienummer är alltså de som får ladda ned installationsprogrammen, som inte kräver aktivering.

– Du har bara tillåtelse att ladda ned programmen och installera dem med serienumren om du redan har en licens för att göra så, fortsatte Isaacs. 

Senare publicerade Adobe även ett officiellt uttalande kring CS 2-installationerna, som finns att läsa här.

– Vi ger inte bort något gratis, utan gör det här för att hjälpa våra existerande kunder, skriver Adobe i uttalandet.

I nuläget är Adobes programsvit inne på CS 6. De program som finns för nedladdning är över sju år gamla. Du som sitter på en fungerande CS 2-licens behöver inte göra något, utan nedladdningarna är till för de som vill ominstallera.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop