Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
9045

Adobe CS5 – de små detaljerna som gör det

TEXT Stefan Nilsson
Annons

När det uppdagades att Adobe CS5 skulle släppas var reaktionen bland många kollegor “Va, redan?! Vi har ju inte ens installerat CS4 ännu”.

Det var 18 månader sedan CS4 släpptes, och alla som arbetar med att producera någon slags innehåll vet att man mycket sällan byter ut eller uppgraderar program som ingår i den dagliga produktionen, eftersom man i så fall kan vara säker på att något går åt skogen.

Detta kan dock medföra att många går direkt från CS3 till CS5 och helt sonika hoppar över CS4-steget. I detta fall kommer CS5 att kännas som en helt ny programsvit, uppgraderar du från CS4 är det gränssnittsmässigt mycket få detaljer som skvallrar över att du sitter på den senaste CS-versionen. Det känns som Adobe fintrimmat tekniken till CS5-versionen.

En nyhet är att Adobe för att knyta ihop alla programmen lanserat flera online-tjänster under namnet CS Live som du enkelt når inifrån alla program genom att klicka på CS Live-knappen. I exempelvis Premiere Pro kan du få tillgång till Adobe Story för att skriva och hantera manus och exportera dessa till On Location och Premiere Pro.

Online-tjänsterna ska fungera som kittet mellan programmen i CS5-sviten. Till en början är tjänsterna gratis, men det kommer att bli prenumerationsbaserade betaltjänster efter lansering. Onlinetjänsterna är till en början Abobe Browserlab och Adobe Story.

Subtilt men kraftfullt
I Photoshop spelar det mindre roll att förändringarna inte syns i gränssnittet, det är små subtila tillägg till befintliga verktyg som Content aware som gör den stora skillnaden i resultat. Adobes tekniker har suttit på sina kammare och filat på en algoritm som gör att Photoshop kan gissa sig till vilket innehåll den ska ersätta ett område med så att det ser naturligt ut. Det är en riktigt imponerande funktion som också kan göra att retuschjobb kan gå ordentligt mycket snabbare än förut.

Adobe Illustrator CS5 följer sina systerprogram Photoshop och Indesign till stilen och de ser förvillande lika ut till grässnittet. Det kan för all del vara en fördel, men för säkerhets skull finns programförkortningarna i alla program skrivna uppe i över vänstra hörnet. Ibland är man inte helt säker på vilket program man jobbar i, något vi redan konstaterade med CS4-sviten. En vanesak, känns det som.

I CS5-sviten ingår även uppgraderade eller nya versioner av programmen After Effects, Acrobat 9 Pro, Device Central, Encore, Flash Builder, Media Encoder, Fireworks och Soundbooth. Vi kommer att få all anledning till att återkomma och testa dessa program inom en snar framtid.

Ska jag uppgradera?
Den ständiga frågan är förstås om man ska uppgradera sina befintliga Adobeprogram till den nya versionen. Självklart beror det helt på hur du arbetar och med vilka program. Du kan säkerligen få samma resultat på dina bilder i Photoshop CS4 som du kan i CS5, men skillnaden är tiden det tar att få samma resultat. I exempelvis Photoshop ska du absolut uppgradera om du gör mycket retusch då de nya verktygen kommer att bespara dig mycket tid genom att du kan jobba snabbare.

Sitter du och gör mycket original i Indesign för att exportera som PDF:er kanske den enkla nyheten att det går att exportera PDF i bakgrunden medan du kan jobba vidare vara värt en uppgradering.

Slutsatsen är att du själv får ladda ned och prova de nya versionerna (det ska finnas provversioner som fungerar i 30 dagar på Adobes sajt) för att se hur de passar i ditt arbetsflöde.

I stort sett är Adobe CS5 en sansad uppgradering med inriktning på större produktivitet och vissa verktyg som låter dig vara mer kreativ. Få världsomvälvande nyheter men efter detta första test känns det som alla program blivit bättre i mer eller mindre omfattning. En försiktig rekommendation är alltså att uppgradera, men prova först själv.

De nya produkterna i Adobe CS5-sviten ska finnas tillgängliga inom 30 dagar från i dag.

Priser på paketen
Du kan köpa programmen löst till fasta priser, men Adobe har också förpackat programmen i olika konstellationer för att passa designern eller webbkreatören.

Adobe Design Premium:

  • Adobe Photoshop CS5 Extended
  • Adobe Illustrator CS5
  • Adobe InDesign CS5
  • Adobe Flash Catalyst CS5
  • Adobe Flash Professional CS5
  • Adobe Dreamweaver CS5
  • Adobe Fireworks CS5
  • Adobe Acrobat 9 Pro

Svensk version, ny: 22 300 kr Uppgradering: 9700 kr

CS5 Adobe Web Premium

  • Dreamweaver CS5
  • Flash Professional CS5
  • Photoshop Extended CS5
  • Illustrator CS5
  • Flash Catalyst CS5
  • Flash Builder 4
  • Fireworks CS5
  • Business Catalyst
  • Adobe Acrobat 9 Pro

Svensk version, nu: 19 400 kr. Uppgradering: 8 700 kr

CS5 Master Collection

  • Adobe Photoshop CS5 Extended
  • Adobe Illustrator CS5
  • Adobe InDesign CS5
  • Adobe Acrobat 9 Pro
  • Adobe Flash Catalyst CS5
  • Adobe Flash Professional CS5
  • Adobe Flash Builder 4
  • Adobe Dreamweaver CS5
  • Adobe Fireworks CS5
  • Adobe Contribute CS5
  • Adobe Premiere Pro CS5
  • Adobe After Effects CS5
  • Adobe Soundbooth CS5
  • Adobe Encore CS5
  • Adobe OnLocation CS5

Svensk Version, ny: 30 000 kr. Uppgradering: 13 500 kr


Här är alla de individuella testerna:

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Prenumerera
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera