Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
12727

Adobe hoppas på mindre piratkopiering

TEXT Camilla Buch
Annons

  • David Wadhwani på Adobe MAX i måndags.

I måndags meddelade Adobe att de lämnar Creative Suite bakom sig och satsar allt på Creative Cloud. Vår systertidning DigitalArts har pratat med David Wadhwani, som är ansvarig för digitala medier på Adobe, om Creative Clouds framtid. En av frågorna som kom upp handlade om Wadhwanis tankar kring piratkopiering av Adobes produkter.

– Vi tror att man bekämpar piratkopiering av mjukvara genom att göra rätt mjukvara för rätt folk till rätt pris. En av de saker vi märkt när vi bytt till den nya modellen är att folk som tidigare aldrig köpt mjukvara från Adobe – vissa som piratkopierade mjukvaran tidigare – nu har känt att de har råd med den, säger David Wadhwani.

– Jag tror inte att folk som piratkopierar vår mjukvara gör det för att de är dåliga människor, eller för att de tycker om att stjäla saker. Jag tror bara att de bestämde sig för att de inte har råd med det. Och nu, i och med bytet till prenumerationer och med möjligheten att erbjuda mjukvara till ett billigare pris, ser vi att det börjar ändras, och det är vi glada för, fortsätter Wadhwani.

När frågan kom upp på Adobes pressfrukost i Sverige igår var kommunikationschef Jes Schym och marknadsföringschef Mariah Andén inte lika positiva. De tror att mjukvaran kommer att fortsätta piratkopieras till viss del, men de hoppas att de som piratkopierar nu kommer känna att de har råd med programvaran.

David Wadhwani fick även frågan om de har några planer för att göra Creative Cloud billigare.

– Det som är mycket viktigt för mig är att vi inte begränsar oss för vem som har tillgång till denna fantastiska teknologi. För jag tror att vi börjar se en stor skillnad när det kommer till intresse och påverkan från individer som medverkar i den kreativa processen. Jag känner starkt att det vi vill göra är att få den här teknologin i händerna på så många människor vi kan, svarar Wadhwani.

– Hur vi gör det är inte nödvändigtvis att ta det vi säljer nu och gör det billigare och billigare. Däremot tror jag att det finns möjligheter för oss att ta en del av den teknologi vi har nu och ge ut dem på andra sätt som är mer prisvärda och tillgängliga till en större del av kunderna. Så om du frågar om jag är intresserad av att utnyttja denna nya plattform och den flexibilitet det ger oss så är svaret definitivt ja.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop