Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Adobe Muse är webbens motsvarighet till Indesign

TEXT Miranda Holmqvist
Annons

Nu har Adobes nya mjukvara för kodlös komplex webbsidedesign, Muse, släppts i beta. Muse är en Iweb-inspirerad dra-och släpp lösning med ’hooks’ för den som vill designa sidor utan att koda html5 och css3 själv, och den fungerar endast genom Adobe Air.

Tanken är att det ska vara lika lätt att skapa en avancerad interaktiv sida i Muse, med plugins och multimedia, som det är att jobba med layout i Indesign.

Testversionen finns tillgänglig gratis fram till första kvartalet 2012 då Muse 1.0 släpps. Den kommer endast att finnas för prenumeration, till priset av drygt 100 kronor (15 dollar) per månad eller 1 160 kronor (180 dollar) per år.

Muse klarar av att inkorporera kodstycken från källor som Google Maps, Facebook och Youtube. Så länge den är gratis kan man välja mellan att ha en gratis aktiv testsajt som driftas av Adobe, en betalsida hos Adobe, eller att exportera sajten till en annan domän eller sajt genom ftp.

Muse kan ses som Adobes långsiktiga svar på WordPress stora satsning på kodfria visuella lösningar med webbaserade användargränssnitt som Presswork (öppen källkod) och Headway (köpvara). Men samtidigt kan en sidlayout från Muse bli ett tema till WordPress, för den som behöver ett mer avancerat innehållshanteringssystem.

Detta är Adobes andra stora nysatsning, efter att Adobe Edge släpptes för två veckor sedan.

Adobe Muse beta finns endast på engelska och går att ladda ned gratis, och exempelsidor visas i galleriet.

Systemkrav och tekniska krav finns att läsa här

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop