Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
9049

Adobe Photoshop CS5 – wow, vilken arbetshäst

TEXT Stefan Nilsson
Annons

Det absolut mest spridda programmet i CS-sviten är Adobe Photoshop som firar 20-årsjubileum i år 2010.  Programmet är otroligt mångsidigt – vill du skapa något kreativt från en vit sida eller från en bild, eller behöver du göra tråkjobb som att frilägga 50 produktbilder. I version CS5, eller 12.0 får både artisterna och retuschörerna sitt av nyheterna. En uppdatering med båda nytta och nöje alltså. Vi börjar med nöjet.

De flesta har nog sett filmerna om det mest uppseendeväckande verktyget i Photoshop CS5. Det är ett tillägg till Healing brush-verktyget men också till Fill-funktionen och kallas "Content aware" (oklart ännu vad det kommer att heta på svenska). På dessa filmer plockar en retuschör bort störande element ur en bild på ett så enkelt vis att även luttrade Photoshoprävar mumlar något i stil med “det var som f…”.

Att retuschera i Photoshop har varit enkelt och snabbt förut, både med klonverktyget och healing-verktygen. Men med tillägget Content aware kapar du flera minuter per bild. Hur? Det är barnsligt enkelt.

Välj Healing brush, klicka i alternativet “Content aware” och måla helt sonika på det du vill ha bort. Beroende på hur mycket du målat bort kan det ta några sekunder, sedan har Photoshop, på nästan ett magiskt sätt, räknat ut vad programmet ska fylla på med. Ett annat sätt att göra samma operation på är att göra en lös markering runt det du vill ha bort, sedan trycka radera för att få fram Fyll-verktygets alternativ. Välj även här “Content aware” och vänta tills programmets algoritmer räknar ut med vilken bakgrund den ska använda för att fylla igen ditt objekt.

Fyll-verktyget fungerar bäst när du har en stor bakgrund och en del luft runt objektet du vill ha bort. Men det är ett otroligt imponerande verktyg som kommer att kapa många timmars arbetstid per vecka för retuschörer och fotografer.

Mer markeringar
Hår och päls, se där två objekt som kan ge retuschörer lite huvudvärk när de ska friläggas . I Photoshop CS5 finns en palett som låter dig förfina dina markeringar för att få med precis det som avses. Resultatet av friläggningen kan du spara i en markering, lagermask, nytt lager med eller utan lagermask – ja på ett flertal smidiga sätt. I kombination med content aware-tillägget har du i CS5 mer kontroll över markeringar och retusch.

Måla mera
I Photoshop CS5 har du fått flera fina verktyg för att måla fram bilder från ett tomt papper, eller åtminstone en vit arbetsyta. Nya sätt att välja färg på (påminner starkt om Fractal Designs Painter för dig som kommer ihåg programmet) och ett set med nya penslar där du kan kontrollera massor av parametrar – inklusive penselns “våthet” gör det roligt att måla i Photoshop.

Med en ny mixer-pensel kan du använda ett fotografi som underlag för din målning. När du målar på bilden förändras den penseldrag för penseldrag till en målning. Här finns också ett massivt antal inställningar som gör att du kan få din målning precis som du vill ha den.

Ta bron in till CS5
Att leta igenom och öppna filer från din hårddisk kan göras genom att bläddra igenom filerna från Finder, Utforskaren eller, som Adobe föreslår, genom det medföljande mediahanteringsprogrammet Bridge. Själv har jag aldrig använt Bridge och irriterat tvångsavslutat programmet när jag av misstag tryckt snabbkommandot som öppnat det. I CS5 finns Bridge inbyggt i alla program i en palett och är döpt till mini-Bridge, helt enkelt en filbläddrare i miniatyr.

Trots att mini-Bridge ändå öppnar det vanliga Bridge-programmet känns mini-Bridge som en mycket bättre lösning än förut. Det är smidigare och enklare att använda. Dock plockar inte Bridge i testexemplaret med metadata från bilder som importerats via Adobe-programmet Lightroom. Det är antagligen en tillfällig bugg men ger inte mig personligen någon mersmak till att använda Bridge.

64 bitar snabbar upp
För den som arbetar med stora filer kommer äntligen den glada nyheten att Photoshop CS5 kommer att vara skrivet för 64-bitarsarkitektur både för Windows och för Mac. Adobe själva menar att det i vissa fall kan snabba upp vissa operationer i programmet upp till tio gånger.

Mer för fotografen
I Photoshop CS5 finns gott om mysiga förbättringar som fotografer, både amatörer och professionella, kommer att ha mycket nytta och nöje av. Till att börja med finns en helt ny och omprogrammerad råformats-motor till Photoshop CS5. Camera Raw-insticksprogrammet har nått version 6 och nyheterna är angenäma. Fler kameramodeller stöds, det är nu fler än 275 olika, det finns brusreducering inbyggt, kurvor finns inlagda så att du kan korrigera objektiv-fel på de vanligaste gluggarna och du kan även lägga snyggare vinjettering eller ett film-härmande brus på dina bilder.

Sättet du använder insticksprogrammet på är detsamma som förut. Innan själva bilden öppnas dyker framkallningsmodulen upp med en riktigt stor mängd val över hur du vill “framkalla” din bild. I högerspalten finns ett flertal flikar och det är här du hittar alla nyheter. Har du till exempel tagit dina bilder med ett extremt vidvinkelobjektiv kan du räta ut de förvrängda linjerna som ett sådant objektiv ger. För de vanligaste objektiven från exempelvis Nikon och Canon finns förinställda korrigeringar där du med ett knapptryck kan rensa dina bilder.

Enklare och snyggare hdr
Att lägga ihop bilder tagna med olika exponering för att skapa en bild med extremt dynamiskt omfång har funnits inbyggt i Photoshop men i CS5 har kontrollmöjligheterna utökats och förfinats. Du väljer först ett antal bilder att lägga ihop till en hdr-bild. När du lagt ihop dem kan du därefter finjustera bilden med hdr toning-verktyget för att få fram rätt överstrålning, kontrast, exponering och blandning mellan de olika exponerade bilderna – här är en klar förbättring från CS4.

Puppet warp – mer hokus pokus
I motsats till Illustrator har man lärt sig att pixelbilder inte går att böja och bända som man vill, trots att det ibland skulle vara rätt skönt. Då välkomnar vi funktionen Puppet Warp, som låter dig deformera ett pixelobjekt på ett sätt som tidigare varit svårt. Funktionen låter dig sätta ett antal kontrollpunkter som du sedan låter dig dra och böja bilden, eller en del av din bild. Photoshop räknar ut hur pixlarna mellan dina kontrollpunkter ska förvrängas så att det ska se så naturligt ut som möjligt. Återigen en funktion som får många att tappa hakan eller påstå att man inte kan göra det du precis gjorde på skärmen.

Uppgradera eller inte?

Många av de jag varit i kontakt med har rent spontant utbrustit i “Va, kommer det redan en ny version av Photoshop?” och det kan ligga något bakom förvåningen. Det var bara 18 månader sedan CS4 lanserades, men Adobe har ändå arbetat igenom Photoshop CS5 på ett bra sätt. Funktioner som tidigare funnits, som hdr-importen, har förfinats och ger användaren en större kontroll på skapandet. Införandet av de nya retusch-funktionerna med content aware och de bättre mask- och markeringsverktygen kommer att spara så pass mycket tid så att det nog går att räkna hem investeringen av den nya versionen i reda kronor och ören relativt kvickt. Det går faktiskt inte att säga om många programuppdateringar, vilket torde göra uppgraderingen till Photoshop CS5 till ett givet köp.

Funktion: Bildbehandlingsprogram
Version: CS5, 12.0 beta
Mer info: http://www.adobe.se
Pris: 6 890 kronor (engelsk version), 8 490 kronor (svensk version). Uppgradering: 1 990 kronor (engelsk version), 2 490 kronor (svensk version).
Systemkrav Mac: Intel-processor med flera kärnor, Mac OS X 10.5.7 eller senare, 1 GB RAM, 2 GB hårddiskutrymme. Windows: Intel Pentium 4- eller AMD Athlon 64-processor. Microsoft Windows XP SP2, Windows Vista Home Premium, Business, Ultimate eller Enterprise SP1, eller Windows 7. 1 GB RAM och 1 GB hårddiskutrymme.

  • Content Aware.
  • Nya Camera Raw.
  • Bättre markeringsverktyg.

  • Mini-bridge startar stora Bridge-programmet. Onödigt.

Betyg:

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Prenumerera
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera