Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Adobe spanar på typsnittstrenderna för 2018

TEXT Mårten Huzell

The dieline intervjuar Adobes Dan Rhatigan om vilka trender inom formgivning och typsnitt han såg under 2017 och vad han ser på horisonten för 2018.

Annons

magimage
magimage
Få CAP&Design i brevlådan

4 nr för 708:-

Prenumerera

I en intervju med thedieline.com svarade Dan Rhatigan från Adobe type på frågor kring trender inom formgivning och typsnittsdesign. Han har sett flera eleganta sanserif-typsnitt användas av framför allt tidningar och magasin under 2017 men även att det plockats upp av andra. Han tror på ett uppsving för dynamiska typsnitt som ger möjlighet till större variation och som kommer att locka till experiment för att fånga människors uppmärksamhet.

– Jag har sett mycket nostalgi i förpackningsdesign den senaste tiden. Många varumärken ser antingen på sin egen historia eller så försöker de framkalla en retrokänsla. Medan uttrycken kan vara väldigt skiftande så kommer det från en övergripande känsla av bekräftelse och bekantskap, säger Dan.

Dan menar att trender ofta startas av ett varumärke som vågar prova på något nytt och djärvt, som sedan lockar andra att följa efter. Han hoppas att 2018 kommer att bjuda på mer experimentell form där formgivarna vågar testa olika vikter, proportioner och stilar. Dan hoppas se färre geometriska typsnitt under 2018.

– Trenderna för till exempel företagsbranding tenderar att röra sig långsammare, men påverkas av  samma dynamik: någon testar något nytt och det fungerar, och andra försöker sedan ta fram egna versioner av framgångsformeln, avslutar Dan.

Dan Rhatigan är chef för Adobe type som i sammarbete med Gooogle  tagit fram typsnittet Han serif, som ses i videon.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop