[prenumerera]
I en intervju med thedieline.com svarade Dan Rhatigan från Adobe type på frågor kring trender inom formgivning och typsnittsdesign. Han har sett flera eleganta sanserif-typsnitt användas av framför allt tidningar och magasin under 2017 men även att det plockats upp av andra. Han tror på ett uppsving för dynamiska typsnitt som ger möjlighet till större variation och som kommer att locka till experiment för att fånga människors uppmärksamhet.
– Jag har sett mycket nostalgi i förpackningsdesign den senaste tiden. Många varumärken ser antingen på sin egen historia eller så försöker de framkalla en retrokänsla. Medan uttrycken kan vara väldigt skiftande så kommer det från en övergripande känsla av bekräftelse och bekantskap, säger Dan.
Dan menar att trender ofta startas av ett varumärke som vågar prova på något nytt och djärvt, som sedan lockar andra att följa efter. Han hoppas att 2018 kommer att bjuda på mer experimentell form där formgivarna vågar testa olika vikter, proportioner och stilar. Dan hoppas se färre geometriska typsnitt under 2018.
– Trenderna för till exempel företagsbranding tenderar att röra sig långsammare, men påverkas av samma dynamik: någon testar något nytt och det fungerar, och andra försöker sedan ta fram egna versioner av framgångsformeln, avslutar Dan.
https://www.youtube.com/watch?v=yNfYdxgV1jA
Dan Rhatigan är chef för Adobe type som i sammarbete med Gooogle tagit fram typsnittet Han serif, som ses i videon.