Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Agil process bakom Göteborgs-Postens nya design

TEXT Mina Stierna
Annons

I veckan lanserades Göteborgs-Postens nya design för gp.se och nu kommer papperstidningen i ny form, nästa steg i GP:s satsning på högkvalitativ journalistik.

Sedan hösten 2017 har Brandwork tillsammans med en tvärfunktionell arbetsgrupp på Göteborgs-Posten genom en iterativ process utvecklat GP:s nya varumärkesstrategi och designprogram, som sätter kvalitetsjournalistiken i fokus. Samtidigt har GP:s totala antal prenumeranter ökat och de digitala prenumerationerna mer än fördubblats.

– Arbetet med att utveckla GP:s varumärke och identitet har varit en agil process, där vi under resans gång släppt allt färdigare versioner av både strategi, design och kommunikation. Det har varit spännande att se hur det här sättet att jobba kunnat skapa värde för GP från dag ett, säger Viktor Ehrenberg, Creative director på Brandwork.

Den nya varumärkesstrategin samlar hela GP kring samma syfte: riktig journalistik som gör skillnad. Sammanhållningen tar sig också uttryck i en ny gemensam identitet.

– Vi måste arbeta snabbare med både produkt- och tjänsteutveckling idag, och det kräver att vi samarbetar på nya sätt både inom GP och med våra partners, säger Josefin Meyer, marknadschef på Göteborgs-Posten. Nu syns den sammanhållningen på ett helt annat sätt även i vår identitet.

Både papperstidningen och gp.se har fått en ny design med två specialritade typsnitt och en mer renodlad form som tydligare guidar läsaren till olika innehållstyper.

– Kärnan i vår varumärkesstrategi är att vi ska stå för riktig journalistik som gör skillnad, säger Christofer Ahlqvist, chefredaktör på Göteborgs-Posten. Som en del i det måste vi göra högkvalitativt innehåll mer tillgängligt för våra läsare, och där har den nya formen en viktig roll att spela.

Den nya designen lanserades på gp.se den 10 december 2018 och i papperstidningen den 11 december. Samtidigt gick Stampen Medias fem övriga västkusttitlar Bohusläningen, Strömstads Tidning, TTELA, Hallandsposten och Hallands Nyheter över till samma layout.

Annons
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop