AI och speldesign i Svenska Designpriset

TEXT 

Mette Rosencrantz

ÄNDRAD 

2023-06-01

 | 

PUBLICERAD 

2023-06-01
I år introduceras tre nya tävlingskategorier i Svenska Designpriset: AI, Speldesign och Merchandise. Sedan starten 2005 har antalet kategorier dubblerats och uppgår med årets nyheter till 29 stycken. Vi pratar med tävlingens vd Jens Østgaard om hur AI påverkar designbranchen och den svenska spelexportens framfart.

AI är den första kategorin i Svenska Designpriset som är öppen för bidrag som inte är designade av en människa. Hur bedömer ni de verken?

– De grafiska verk som är skapade av AI, men där instruktionerna är författade av en svensk kreatör eller byrå, kommer likt alla andra bidrag att bedömas av Svenska Designprisets jury, säger han.

Jens menar att han inte har insyn i de mer exakta perspektiven som jurymedlemmarna bedömer ifrån. Däremot är de generella instruktionerna att nominera de bästa verken inom grafisk design i Sverige, vilket vanligen bedöms efter parametrar som idéhöjd, utförande, syfte och unicitet. 

Guldvinnaren i kategorin Redaktionellt – Magasin 2022
Malmö SymfoniOrkester 2022–23
Av byrån Guts & Glory

AI är ett spännande ämne som får en allt större plats i samhället och därmed även inom kreativt skapande. Men i likhet med mycket annat som är nytt har AI fått motta kritik och frågetecken. Här drar Jens paralleller bakåt i tiden och tar upp miniräknare och datorer som exempel på saker som mötte skepsis när de först tågade in på marknaden. 

– Det upplevdes först olustigt att datorer och miniräknare plötsligt kunde räkna matematik mycket snabbare än människan gjorde på kulramen. Men vi upptäckte snabbt fördelarna med den nya tekniken givet hur mycket tid som sparades, men också genom demokratiseringen av matematik genom samhällsklasserna. Alla som ägde en miniräknare kunde nu själva göra snabba beräkningar gällande allt från träkojors hållfasthet till hur man delar på krognotan.

Guldvinnaren i kategorin Förpackning 2022
Ellen av byrån Silver

På samma vis menar Jens att det initialt kan kännas olustigt att datorer kan skapa avancerade bilder och texter på några sekunder. Men essentiellt är att det fortfarande sker på kommando av en kreatör – vilket i princip gör att AI fungerar som en miniräknare, fast för copywriters, illustratörer och fotografer (troligtvis även filmskapare inom en nära framtid). Alltså bör man kanske snarare se AI som ett ytterligare redskap i sitt kreativa skapande, och en möjliggörare till att öka volymen av sin output. 

– Jag menar, vore det sämre om Martin Scorsese hade hunnit skapa 3500 långfilmer under sin livstid istället för 23? Eller vore det bara väldigt annorlunda?

På frågan om vilken roll han tror att AI-design kommer att ha på designbranschen i framtiden svarar Jens:

– Om fem år tror jag att de flesta designers och kreatörer kommer att nyttja något AI-baserat verktyg för att skapa sina visuella och kommunikativa verk. Jag tror även att det kommer att finnas gott om gränssnitt där AI helt har ersatt allt praktiskt hantverk av dessa yrkesgrupper. Det blir då fritt fram för nya yrkesgrupper så som blindfödda art directors eller döva kompositörer till exempel, vilket kommer att berika med nya perspektiv och kreativa idéer.

Guldvinnare i kategorin NGO/CSR/GOODWILL 2022
ICEBAR 20 – Icebar Stockholm by Icehotel
Av byrån Oneday Interact / BARK

Även spel är en bransch som redan är enorm med en utvecklingskurva som pekar spikrakt uppåt. I dagsläget jobbar omkring 8000 svenskar med spel, med en årlig tillväxt på över 20%. Med andra ord kommer en fortsatt utveckling i samma takt innebära att den siffran uppgår till 41 000 inom loppet av 8 år.

– En stor del av dessa 41 000 svenskar kommer att jobba med design i någon form för att höja upplevelsen av spelet. Det känns helt enkelt otänkbart för Svenska Designpriset att missa all den fantastiska grafik som kommer att skapas på svensk mark för både digitala och fysiska spel. 

Läs också: Futurism möter tradition i Svenska Designpriset

Guldvinnaren i kategorin Grafisk Identitet 2022
Facit Bar av byrån Oh My

Spel är en kategori som tidigare funnits med under en period men sedan tagits bort. När Jens tog över rodret för Svenska Designpriset förra året såg han det som en självklarhet att återbringa kategorin i tävlingsformatet, som kommer att bedömas efter samma kriterier som tidigare.

– Design är en given drivkraft när gränsen för vad som är på riktigt suddas ut. Därför känns det också självklart att speldesign är en av årets nya kategorier, säger André Wiklert, jurymedlem Svenska Designpriset i ett pressmeddelande.

Vill du vara med och tävla i Svenska Designpriset? Då kan du skicka in ditt bidrag här.
Sista inlämningsdag är 9 juni. Nedan är samtliga kategorier som går att tävla i.

Tävlingskategorier

Grafisk Identitet
Grafisk Identitet – Redesign
Grafisk Identitet – Logotyp

Förpackningar
Förpackningar – Dryck

Informationsmaterial
Reklam
Merchandise
Posterdesign
Produktdesign

Redaktionellt – Bok
Redaktionellt – Magasin
Redaktionellt – Kundtidning
Redaktionellt – Personal / Medlemstidning
Redaktionellt – Årsredovisning
Redaktionellt – Årsredovisning onoterat

Heldigitalt – App
Heldigitalt – Webbsida
Heldigitalt – Webbsida Light

Heldigitalt – eHandel
Heldigitalt – 3D / VR / AR

XL Design – Monter
XL Design – Utomhus

Film/Animation – Information
Film/Animation – Kultur och fritid
Film/Animation – Kommersiellt

Speldesign
AI-genererad grafik

NGO/CSR/GOODWILL

EXTRA PRISER:  Juryn prisar ibland också ett eller flera bidrag utöver de ordinarie, som man anser hålla anmärkningsvärda kvaliteter.