Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

American Airlines nya skrud

TEXT Anders Lundberg
Annons

Flygbranschen har det inte lätt. Med några få undantag har de höga bränslepriserna och den knivskarpa konkurrensen lett till kraftigt reducerade vinster och förlust för många bolag. Vårt eget SAS var en hårsmån från konkurs och amerikanska American Airlines ägarbolag AMR gick in i konkursskydd (så kallad Chapter 11) redan hösten 2011 och kämpar fortfarande för sin överlevnad.

De båda bolagen har en annan sak gemensam också: Båda har satsat på en ny grafisk identitet. SAS började införa sin för ett par år sedan och American har precis lanserat sin, med ny logotyp, grafik på flygplanen och det mesta annat.

  • American Airlines nya logotyp.

American Airlines gamla logotyp var en klassisk skapelse av Massimo Vignelli som hängt med sedan 1967. Den nya har namnet fullt utskrivet tillsammans med en stiliserad flygande vinge i företagets färger rött, blått och vitt.

Flygplanen får en design hämtad från den amerikanska flaggan med elva ränder i rött och vitt och sju mindre blå ränder med smala vita ränder istället för flaggans stjärnor – designen ser strömlinjeformad ut och kan sägas förmedla hastighet och framåtrörelse.

Massimo Vignelli själv säger i en intervju med Creative Review att han är besviken på den nya designen.

– Design kan inte dölja misstagen hos en dålig ledning, men styling kan. Det är därför American Airlines valde det senare.

  • Till vänster kubanska Cubana, till höger nya American Airlines.

Det har också påpekats att den nya flygplansgrafiken påminner förvånansvärt mycket om Kubas statliga flygbolag Cubana.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop