Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Ändlöst material till 3d-skrivare

TEXT Anders Lundberg
Annons

3d-skrivare är en snabbt växande marknad som används mycket bland industridesigners, men även bland uppfinnare, arkitekter och andra som snabbt kan behöva skapa en fysisk modell av något nytt som senare tillverkas i en fabrik och utan skrivaren hade kostad betydligt mer att göra prototyper av.

Materialet som används i dessa skrivare är långa plasttrådar, som inte alltid är speciellt billiga. Men vi lever i ett plastsamhälle med plastflaskor, -burkar och -kartonger och allt möjligt annat gjort i plast som kan återvinnas. Varför inte utnyttja detta för att skapa ditt eget skrivarmaterial?

Det tyckte i varje fall Tyler McNaney och började utveckla Filabot, en maskin som krossar, smular sönder och smälter ner din överblivna plast för att skapa nya trådar för att mata 3d-skrivaren. Idén är att göra den liten nog att stå på ett skrivbord, automatiserad så att du bara behöver skära ner plasten till knytnävsstora bitar och låta Filabot göra jobbet, och enkel att använda.

Sedan kan du själv ta hand om din plaståtervinning, inte minst resultaten av misslyckade 3d-utskrifter, och samtidigt spara en hacka. Hittills har McNaney testat maskinen med olika plaster som abs, nylon, hdpe och pet.

Filabot finansierades via Kickstarter i januari förra året och nu ett år senare har han börjat närma sig lanseringsdagen. Prototyperna fungerar som de ska och resultatet är enligt en intervju i Wired bättre än väntade – även med luftbubblor och andra ojämnheter kan trådarna användas utan problem i dagens 3d-skrivare.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop