Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
12619

”Användbarhet handlar om inspiration”

TEXT Billy Ekblom
Annons

  • Charlotte Magnusson gästar CAP&Design Live i maj.

Vem är du? Vad arbetar du med?

– Jag är docent på Institutionen för Designvetenskaper vid Lunds Tekniska Högskola och arbetar med forskning och undervisning. På senare år har det mest handlat om forskning – jag har varit inblandad i ett antal EU projekt, och nu senast koordinerat EU projektet HaptiMap.

– Mina intressen ligger både inom interaktionsdesign och inom utveckling av designmetoder – hur får man med både riktiga användare och riktiga miljöer redan tidigt i designprocessen? Eftersom vår forskning handlar om interaktionsdesign (hela vägen från metoder till faktisk implementering) har jag haft förmånen att arbeta med allt från idéer, design till faktisk programmering – vi arbetar nära de som skall använda tekniken, och gör vårt bästa för att de skall vara med ända från början i designprocessen.

– När man pratar om användbarhet är det lätt att det mest handlar om utvärdering, men för mig handlar det nästan mer om inspiration – mötet mellan olika människor, teknik och situationer ute i verkligheten är min absolut viktigaste källa för nya idéer.

Vad kan deltagarna på CAP&Design Live förvänta sig från dig?

– Jag är fascinerad av hur dåligt den mesta mobila interaktionsdesign faktiskt fungerar i många mobila situationer, och hoppas kunna utmana sättet deltagarna tänker kring mobil interaktion. Jag kommer att prata både om idéer och praktiska exempel – tanken är att utmana och inspirera men också att ge konkreta exempel på alternativa lösningar.

Vill du berätta mer om HaptiMap?

– HaptiMap är ett nyss avslutat EU projekt som utforskade olika sätt att ”perceptualisera” – visualisera för fler sinnen – information för att göra mobil användning mindre skärmfixerad, och därmed lättare att använda i olika situationer. Projektet var fokuserat på kartor och platsbaserad information (location based services) – just för att kartor är visuellt komplexa, och därmed svåra att hantera på en mobil när man av olika anledningar har svårt att titta på skärmen. Projektet har lett fram till guidelines både för användarstudier och praktisk design

Vilka är de största utmaningarna inom mobil interaktion? Hur ser du på framtiden inom området?

– Från min synvinkel är det att få mobil interaktion att på riktigt bli mobil och en del av människors vardag. Detta handlar om nya sätt att använda mobil information och mobil teknik – men också om att bättre utnyttja fler sinnen i interaktionen – exempelvis känselsinnet är ett spännande men underutnyttjat sinne, som fortfarande utgör en stor utmaning.

Hur tycker du att designers och utvecklare i dag arbetar med interaktion "för alla"?

– Just när det gäller mobil interaktion skulle mer design för alla också göra mobilen lättare att använda i fler mobila situationer (när man går/springer, i solljus, i buller, på skakiga tåg/bussar etc etc) – och mot den bakgrunden är jag förvånad över hur lite fokus man verkar lägga på denna typ av ”tänk”.

– Jag har alltför ofta mötts av ”jamen det är inte vår målgrupp” – istället för en insikt om att detta faktiskt kan gälla just alla. Ett annat problem är att man, när man väl designar tillgängligt, ofta designar separat istället för att tänka flexibelt. Ett exempel är Iphones Voiceover som är bra för den som inte ser alls – men som fungerar väldigt dåligt tillsammans med den visuella designen.

– Detta gör att den exempelvis är ganska hopplös att använda för den som ser, men som av olika anledningar inte har möjlighet att titta så mycket på skärmen. Hade designen istället utformats tillsammans med den visuella presentationen hade man kunnat få en lösning som flexibelt kunnat användas av många, många fler. Interaktion för alla är givetvis en utmaning – men också en möjlighet att få inspiration att tänka ”out of the box” och få nya spännande designidéer.

Läs också:
"En väl genomförd app smälter ihop med enheten"
Jimmy Poopuu, Amazing Apps

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop