Ett viktigt kriterium är att kreatören flugit under radarn vad gäller uppmärksamhet och utmärkelser. Helt enkelt en person som juryn känner förtjänar att uppmärksammas. Bland tidigare vinnare finns bland andra Matilda Plöjel, Lars Fuhre, Lotta Kühlhorn och Martin Frostner.
– De som vunnit formgivningspriset genom åren är, precis som Lisa Olausson, väl kända av branschfolk och kollegor. Eftersom förslaget på pristagare kommer från kollegor i branschen vet vi att det är en bra kandidat som förtjänar att få ett pris för sin formgivning, säger Eva Glückman, VD för Grafiska Företagen.
Lisa berättar att hon känner sig hedrad över priset just eftersom hon valts ut av den grupp skickliga formgivare som tidigare fått ta emot priset.
– Jag ser priset som en jätterolig bekräftelse på att de uppdrag och projekt jag jobbar med – trots ofta liten skala och budget – uppskattas och uppmärksammas. Rent konkret kan vinsten bidra till tid för mer experimentell vidareutveckling och fördjupning, research och studieresor.
Lisa började sin grafiska bana med studier i London. Efter några år på Central Saint Martins gick hon vidare till Royal College of Art där hon tog sin Master of arts. Året därpå spenderade hon på South Bank Centrę i London som inhouse-formgivare innan hon flyttade tillbaka till Sverige 2002 för att starta eget.
Sedan 2013 driver hon sin egen studio i Malmö där hon specialiserat sig på print och grafiskt material till utställningar. Anledningen till att hon gärna jobbar med just det menar hon beror på det stora intresset för konst, hantverk och design.
– Den typen av uppdrag har för det mesta ett spännande innehåll och ett visuellt rikt material att arbeta med. Det är också roligt att det ofta ges tillfälle att jobba i olika skala, både vad gäller rumsligt och trycksaker.
– Fördelen med att jobba tillsammans med curators och konstnärer är att de ofta är kunniga då de också jobbar i en visuell värld. Utmaningen är samtidigt – av precis av samma anledning – att de ibland kan ha lite väl starka åsikter och har svårt att släppa ansvar till någon annan.
Lisa berättar vidare att en viktig kärna i hennes verksamhet består av att skapa engagerande och innehållsdrivna designlösningar genom ett nära samarbete med kunden. Ett exempel på det är hennes arbete för Grafikens Hus.
Efter en brand 2014 förstördes Grafikens Hus lokaler i Mariefred. De skulle senare omlokalisera sig till Södertälje, men fick köra verksamheten mobilt under sju år. Detta resulterade i boken ”Utan väggar” beståendes av bland annat arbetsmetoder, intervjuer med residencekonstnärer, essäer och om grafiken i dag.
– Titeln syftar både på att verksamheten bokstavligen varit utan väggar, men har också en mer symbolisk betydelse då innehållet är fritt och gränsbrytande. Jag jobbar ofta i projekt där tvåspråkighet ska lösas. Här ville jag omvandla det till något roligt istället för att vara ett problem genom att låta den ta plats och vara gränslös även den, avslutar Lisa.