Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Årets sötaste virala kampanj

TEXT Anders Lundberg
Annons

De flesta reklam- och designtävlingar saknar en kategori för ”årets sötaste” – men den skulle förmodligen "dumb ways to die", kampanjen mot oförsiktighet kring tåg från tunnelbanan i Melbourne som nu blivit spritt språngande viral ha vunnit.

Den fyra minuter långa animationen är i princip en musikvideo till en låt av en okänd lokal grupp, och något som förmodligen satt sig på hjärnan hos många av de över 28 miljoner personer som nu har sett den på Youtube. Själva animationen, och temat, påminner ganska mycket om populära nätanimationerna Happy Tree Friends.

Videon började bli populär förra veckan efter att ha lagts upp på Youtube och kampanjens hemsida, men enligt John Mescall på McCann, byrån som skapade den, hade inga resurser lagts på att sprida den innan den hunnit bli viral. Att den blev det tillskriver han ren tur:

– Om den inte var lagom medryckande, eller om budskapet hade kommit början istället för slutet, hade det inte funkat. Folk vill inte sprida reklam, säger han till Mumbrella.

Varför fungerar den så bra då? Vivienne Egan på Econsultancy har försökt svara på det. Enligt henne är det för det första en oemotståndlig sång. Utöver det har McCann fått till det på en rad punkter:

  • Den är inte personlig – det går inte att se vilken etnicitet, ålder eller kön de kulörta figurerna har.
  • Den är inte begränsad geografiskt – grizzlybjörnar och skallerormar finns inte närheten av Melbourne, men de flesta i hela världen vet vad det är.
  • Inget moraliserande eller uppläxande – det är bara en rolig video med ett försynt budskap om att det är rätt korkat att dö av att vara ouppmärksam på att det kan finnas tåg på järnväg.
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop