Årets vinnare i 100-wattaren

TEXT 

Mette Rosencrantz

PUBLICERAD 

2015-12-07
I fredags hölls 100-wattaren på Münchenbryggeriet i Stockholm. 100-wattaren har arrangerats sedan 1990 och belönar reklam som fått bevisad effekt genom hög kvalitet.

bjorn

 

Några av vinnarna var Forsman & Bodenfors/Volvo i kategorin Konsument – kampanj, Garbergs/Björn Borg i den internationella kategorin, och King/Ica i kategorin Årets nytänk.

Konsument – Kampanj

100W

Case: Vintersaga
Annonsör: Volvo Car Sverige
Byrå: Forsman & Bodenfors
Juryns motivering: ”Tack vare en exakt tonträff i berättelsen om den svenska kärvheten tror man verkligen på att det här är en perfekt bil för Sverige år 2015, oavsett var den råkar vara byggd. Det är däremot svårt att känna något som helst vemod rulla in när man tittar på kampanjens effekt. Både attitydförändring och försäljning slår de högt uppsatta målen med råge och blir minst lika mycket en solskenshistoria som en vintersaga.”

75W

Case: Oatly, Rebranding
Annonsör: Oatly
Byrå: Forsman & Bodenfors
Juryns motivering: ”Man kan ha enklare uppgifter än att brottas med en riktig rejäl ko. Men med stor finess har den här kampanjen flyttat ett varumärke från att vara en lite udda typ på hälsokosthyllan till att verkligen utmana den tidigare så självklara mjölken. Med en i sammanhanget blygsam budget har försäljningen ökat rejält och havredryck är inte längre någon diffus allergiprodukt.”

50W

Case: Bosses Mjölk
Annonsör: Lidl
Byrå: Ingo Stockholm
Juryns motivering: ”Kan man verkligen ta sin största skeptiker och gör honom till affischnamn inte bara för produkten utan också på produkten.? Ja, försäljningssiffrorna talar sitt tydliga språk – det är fler än Bosse Elfgren som nu har förstått att Lidl säljer svensk mjölk och köpt den i mängder.”

Konsument – Singel

100W

Case: Blowing in the wind
Annonsör: Apotek Hjärtat
Byrå: Åkestam Holst
Juryns motivering: ”Hur gör man schamporeklam som får håret att flyga över 190 länder? Som överträffar försäljningsmålen med 40 procent och tänkbart märke med 35 procent? Som sprider intern stolthet och berör hjärtan?
Jo, man vågar lita på en ny teknik, förtjänad uppmärksamhet och en klokskap som Bob Dylan levererade redan 1963: The answer my friend is blowin’ in the wind.”

75W

Case: Publiksläppet
Annonsör: Popagandafestivalen / Luger inc.
Byrå: Saatchi & Saatchi Stockholm
Juryns motivering: ”Har man inte produkten kan man ju alltid sälja kunderna. Speciellt om ger dem en bra anledning att stolt tagga och dela det med alla de känner – som att låta deras namn ersätta popstjärnornas på festivalaffischer över hela Stockholm. Resultatet av att våga ställa sig frågan vad som kommer först, stjärnorna eller publiken är ljuv musik till och med för den mest tondöva jurymedlem. Eller vad sägs om 114 procent fler sålda biljetter första månaden. Rena Popagandan faktiskt.”

50W

Case: Explore Stockholm
Annonsör: Taxi Stockholm
Byrå: Yours
Juryns motivering: ”Med stamkunderna på semester och nya konkurrenter bara en apptryckning bort gäller det att erbjuda mer än bara fyra hjul och en taxameter. Kanske göra om resan till en interaktiv berättelse som öppnar nya dörrar till ett Stockholm bara den som känner staden som sin egen ficka kan berätta. Vad gillar du? Crime, mode, mat, historia? Fler ville åka, fler rekommenderade och en ny intäktsmodell var född. Fyra hjul, taxameter och en massa upplevelser. Taxi, taxi!!”

Internationellt

100W

Case: First person lover
Annonsör: Björn Borg
Byrå: Garbergs
Juryns motivering: ”Genom att byta ut handgranater mot nallebjörnar fick kampanjen en hel gamingvärld på fall. Genom att lyckas sälja kläder i samma gränssnitt så fullkomligt knockade den juryn. Smart av byrån. Modigt av kunden. Gamification i sitt esse. Hatten av för Björn Borg med kampanjen First person lover som får årets 100-wattare.”

75W

Case: Volvo Virtual Sellout – XC90
Annonsör: Volvo
Byrå: DigitasLBi Nordics
Juryns motivering: ”I en konservativ bransch med många ” så kallade sanningar” har man lyckats genom att göra tvärtom. På rekordtid sålde man slut på en produkt som ännu inte fanns och lyckades dessutom med konststycket att skapa höga förväntningar hos en målgrupp som är otroligt svårflörtad. 75-wattare går till Volvo Virtual Sellout – XC90”.

50W

Case: We are travelers
Annonsör: Sas
Byrå: Åkestam Holst
Juryns motivering: ”Här belönas ett koncept som enat bolaget internt och genererat efterlängtad lönsamhet genom att våga ignorera branschens rådande prispress. Istället har man fokuserat på att få de viktigaste kunderna att återkomma oftare. Detta är mer än en enstaka bra kampanj, det är gedigen och strategisk kommunikation. Grattis Sas- för 50-wattaren till kampanjen We are travelers”.

Företag

100W

Case: Eton Closets B2B
Annonsör: Eton Shirts
Byrå: Tillsammans Sthlm
Juryns motivering: ”Förflyttning av ett varumärke i en konservativ bransch kan vara lika svårt som att förflytta berg. Men omsorgen om och förståelsen för återförsäljarledet var en välinvesterad vänlighet som betalade sig direkt. Att underlätta för andra att göra ett bra jobb är inte bara generöst utan också ett vinnande koncept. Och när en kampanj – som inte heller kostar skjortan – genererar så avsevärt många fler nya kunder är det extra anmärkningsvärt. Grattis Eton och välkommen ut ur en synnerligen lyckad garderob!”

75W

Case: SL Buss-iness Class
Annonsör: SL
Byrå: Ehrenstråhle DDB
Utmaning: ”Få företag känner till de möjligheter och lösningar som finns för att göra tjänsterelaterade resor med Sl. Mycket i målgruppens vanor, uppfattningar och kultur pekade på att taxi eller bil uppfattades som det snabba, smidiga och affärsmässiga. Kollektivtrafik sågs som långsamt, krångligt och medelmåttigt. Utmaningen var att skapa kännedom om SLs erbjudande och samtidigt lyckas ändra på det existerande beteendet vad gäller tjänsteresor.”

50W

Case: Stand up marathon
Annonsör: Matting
Byrå: Mecka
Juryns motivering: ”Kopplingen mellan en bokstavligt talat stillastående produkt och flera olika trender inom både arbetslivet och privatlivet kan vid en första anblick verka väldigt långsökt. Men lösningen är både charmig, smart och känns helt logisk. Genom att haka på hälsovurmen kunde den här kampanjen med små medel få så stor effekt på försäljningen att den resulterade i personbästa. Grattis Matting – här kommer en stående ovation.”

Ideellt – Kampanj

100W

Case: Abused Emojis
Annonsör: Bris
Byrå: Garbergs
Juryns motivering: ”När ett ämne blir för svårt kan det vara enklare att berätta om det i bilder. Bilder som vi alla nästan dagligen använder istället för att uttrycka oss i ord. Med en engagerande insikt och ett modernt sätt att kommunicera nådde kampanjen en utsatt ung målgrupp och gav dem ett nytt sätt att prata om ett stort och tungt ämne de har svårt att sätta ord på. Årets 100-wattare går till en gripande och väl genomförd kampanj som fått internationell uppmärksamhet i medier, ökat bidragen till utsatta barn och lämnat ett stort känslomässigt avtryck i både den unga och vuxna världen. Årets 100-wattare går till Abused Emojis!”

75W

Case: Prata med barnen
Annonsör: Stockholms Stadsmission
Byrå: Kärnhuset
Juryns motivering: ”När barn ställer frågor kring komplexa, svåra ämnen har vi vuxna en tendens att ducka eller svara svävande. Men när vi svarar lika rakt och ärligt som barnen frågar, då blir det enklare. Särskilt när vi får hjälp, som i den här kampanjen som löste många knutar kring några av dagens mest infekterade frågor. Resultatet blev inte bara att barnen fick en ökad kunskap, respekt och förståelse, vi vuxna fick också svar på många av de frågor vi själva inte vågar ställa eller i alla fall garanterat krånglar till. Dessutom blev frågor och svar utgivna i bokform, vilket gör att kampanjen lever kvar – även i ett längre perspektiv. Stort tack och grattis till ”Prata med barnen”!”

50W

Case: Jag är lärare
Annonsör: Södertörns högskola
Byrå: Gullers Grupp
Juryns motivering: ”Att gå emot fördomar är svårt, att påverka livsval nästan svårare. Denna kampanj har lyckats med båda och genom att lägga in en ny dimension i livsvalet, och därmed förhoppningsvis gett våra barn bättre förutsättningar i livet. Med sin målgruppsinsikt och sin lite annorlunda kommunikationslösning har ”Jag är lärare” gjort sig välförtjänt av årets 50-wattare.”

Ideellt – Singel

100W

Case: Like a Swede
Annonsör: TCO – Tjänstemännens Centralorganisation
Byrå: ANR BBDO
Juryns motivering: ”Att öka unga akademikers kunskap om den svenska partsmodellen är en utmaning som heter duga. Men när en superrik amerikan berätta att han övergett kabbala, kundalini-yoga och olika dieter för ett annat liv, känner målgruppen både stolthet och blir påminda om att den svenska modellen inte är självklar. Kampanjen har ökat kunskapen om den svenska partsmodellen, levererat resultat långt över mål och dessutom långt utanför Sveriges gränser. ”Like a Swede” är en självklar vinnare av årets 100-wattare!”

75W

Case: Fel hand
Annonsör: Hjärnfonden
Byrå: Volontaire
Juryns motivering: ”Att skapa engagemang och få människor att börja prata om en av våra vanligaste sjukdomar är inte lätt. Den här kampanjen gjorde en komplicerad sjukdom både enklare att förstå och lättare att prata om. Genom att låta människor, på ett snabbt och enkelt sätt, själva få uppleva hur livet förändras efter att du drabbats av denna sjukdom, lyckades den här kampanjen med konststycket att både samla in viktiga namnunderskrifter och skapa förståelse för vad en stroke kan innebära på riktigt. Stort tack och grattis till ”fel hand”!”

50W

Case: Abused Emojis
Annonsör: Bris
Byrå: Garbergs
Juryns motivering: ”Årets 50-wattare i Ideellt – Singel går till ett kommunikationsverktyg som utvecklats för en begränsad grupp användare men ändå snabbt hamnade högt upp i topplistorna på app-store och genererade ett stort genomslag i media. Såväl i Sverige som i världen. Genom att använda en teknik och ge utsatta unga ett nytt sätt att uttrycka sig har en hel värld fått upp ögonen för sakfrågan och engagerat sig i ungas situation. Årets 50-wattare går till Abused Emojis.”

Årets Nytänk

100W

Case: Ica Hälsorabatt
Annonsör: Ica
Byrå: King
Juryns motivering: ”Effekt och förändrat beteende går hand i hand. Och på vilket sätt blir det tydligare än när man skapar spring hos målgruppen – inte bara för deras eget välmående, utan hela vägen in i butik. 100-wattaren i Årets Nytänk går till Ica Hälsorabatten.”

75W

Case: The Rag Bag
Annonsör: Uniforms for the Dedicated
Byrå: DDB Stockholm
Juryns motivering: ”Nyskapande innovation behöver inte alltid vara tekniskt avancerad. Här har man lyckats vända ut och in på problemet och låtit användaren bli en del av lösningen. Just enkelheten har varit faktorn för kampanjens framgång. Hatten av för årets 75-wattare – Uniforms For the Dedicated och The Rag Bag.”

50W

Case: Watch your back
Annonsör: If Skadeförsäkring
Byrå: Forsman & Bodenfors
Juryns motivering: ”När man kombinerar en konservativ bransch med en nyskapande händer det något – både för kund, konsument och media. Mode är inte livsviktigt. Men väl utfört, och genom rätt samarbete, kan det rädda liv. 50-wattaren i Årets Nytänk går till If och Watch your back.”

Långsiktigt

100W

Case: Utvecklingen av den Blå stolen
Annonsör: Barncancerfonden
Byrå: Ingo
Juryns motivering: ”Barncancerfonden har med ett långsiktigt koncept och starkt kreativt material skapat en kommunikation som ger dem en mycket positiv effekt under en längre tid. Med en liten, färgglad men stark symbol som stolen, som fylls på med friska barn, lyckas man vända en hopplös känsla till något hoppfullt. Barncancerfondens långsiktiga, genomtänkta och målmedvetna strategi gör dem till en stark 100-wattare 2015. ”

75W

Case: Systembolaget, Långsiktig varumärkesvård
Annonsör: Systembolaget
Byrå: Forsman & Bodenfors
Juryns motivering: ”Årets 75 wattare går till en annonsör som inte gör reklam för att sälja så mycket som möjligt, men för att berätta om varför de finns, sänka konsumtionen och informera om riskerna. Ingen enkel uppgift, eftersom det investeras millioner i att öka konsumtionen av alkohol i Sverige. Varje dag. Systembolaget har genom en trovärdig och tydlig röst inte bara fått en kräsen målgrupps uppmärksamhet, men också fått målgruppen att tänka och agera genom kommunikation som engagerar, som talar med målgruppen utan att moralisera, och viktigast av allt skapar resultat år efter år. Superfint, tycker vi! Hatten av.”

50W

Case: Ica Långsiktigt
Annonsör: Ica
Byrå: King
Juryns motivering: ”Vilket annat varumärke kan rymma både en kedja av matbutiker och en bank under samma reklamkoncept? Vilket annat reklamkoncept är så starkt att de kan göra ett flygande byte av huvudpersonen utan att tappa fart och stil? Ica har med sin serie en stark ställning som långsiktigt reklamkoncept i Sverige och kommer kunna fortsätta växla ut på det under lång tid framöver.”