”Att designa för designers är skitsnack”

TEXT 

Camilla Buch

PUBLICERAD 

2015-04-22
"These are my people, designers are my people." svarar Mike Monteiro på frågan om varför han inte föreläser även för andra yrkesgrupper.
”These are my people, designers are my people.” svarar Mike Monteiro på frågan om varför han inte föreläser även för andra yrkesgrupper. Foto: Camilla Buch

Igår intog From Business to Buttons Chinateatern och Berns i Stockholm. FBTB är ett event fokuserat på user experience, service design och innovation.

Bland de tio talarna som tog plats på scenen fanns Steve Wozniak, medgrundare av Apple; Ethan Marcotte, som kallas den responsiva webbens fader, och Mike Monteiro, design director på Mule Design Studio.

Monteiros presentation tog bara 25 minuter, men han lockade hela publiken till skratt och fick dem att stå upp framför sina platser mer än en gång. Monteiros presentation, som handlade om hur designers misslyckas på kundpresentationer, startade med en enkel mening.

”De har ljugit för er.”

Mike Monteiro gick igenom 7 vanliga misstag som designers gör på kundpresentationer, och det börjar med tanken att bra design talar för sig själv.

– Att designa för designers är skitsnack. Bra kvalitet är inte bra nog, bra design talar inte för sig själv. Du som designer ska kunna förklara varje val du gjort, säger Mike Monteiro.

Nedan följer Monteiros exempel på 7 vanliga misstag designers gör när de ska sälja sin design till kund.

1. Du beter dig som deras vän. Kunden är inte ensam, du har anlitats som expert på ditt område, för att du har kompetens de inte har. Att göra kunden glad är inte ditt mål, ditt mål är att lösa problemet – att kunden blir glad är en bieffekt.

2. Du sitter ned. Kunden ska inte behöva gissa vem som bestämmer. Du behöver vara självsäker, bekräfta att kunden anställt rätt person. Självsäkerhet är en del av jobbet, det är inte för din skull, utan för kundens.

3. Du lägger inte grunden ordentligt. Berätta för kunden precis varför ni har mötet och vad som krävs för att mötet ska ta slut. Om du behöver ett OK på en design, säg det. Ge dem aldrig tid att ändra sig – när du fått det du vill ha, var tyst!

4. Du visar det uppenbara. Vid en presentation, visa inte det som kunden redan kan se, som var loggan sitter och vilka färger du valt.

5. Du blir defensiv.

– Repetera efter mig: ”I am not my work”, säger Mike Monteiro på scenen.

En kund har all rätt att kritisera ditt arbete, och du har all rätt att visa bevis på motsatsen, men bli inte defensiv. När du får feedback, lyssna på vad kunden har att säga och svara med ”låt mig återkomma om det.”

6. Du reagerar på frågor som förändringsbegäran. Att svara ”Jag kan ändra på det” när kunden frågar varför du valt just den färgen är att underminera dig själv. Ibland vill kunden bara veta hur du tänkt, gå inte händelserna i förväg.

7. Du frågar ”Gillar du det?”. Så fort du ställer den frågan har du kastat bort all research, du går från expert på ditt område till ett barn som vill ha beröm för en teckning. Du ber dem att döma ditt verk som en designer skulle döma det, och det är inte deras jobb.

– Vi som designers vill att folk ska tycka om det vi gör. ”Om de gillar det är allt okej, då är vi vänner” – men du är inte där för att vara deras vän, säger Monteiro.

Mike Monteiro är också författaren av böckerna ”You’re my favourite client” och ”Design is a job”.