Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

”Att designa för designers är skitsnack”

TEXT Camilla Buch
Annons
"These are my people, designers are my people." svarar Mike Monteiro på frågan om varför han inte föreläser även för andra yrkesgrupper.
”These are my people, designers are my people.” svarar Mike Monteiro på frågan om varför han inte föreläser även för andra yrkesgrupper. Foto: Camilla Buch

Igår intog From Business to Buttons Chinateatern och Berns i Stockholm. FBTB är ett event fokuserat på user experience, service design och innovation.

Bland de tio talarna som tog plats på scenen fanns Steve Wozniak, medgrundare av Apple; Ethan Marcotte, som kallas den responsiva webbens fader, och Mike Monteiro, design director på Mule Design Studio.

Monteiros presentation tog bara 25 minuter, men han lockade hela publiken till skratt och fick dem att stå upp framför sina platser mer än en gång. Monteiros presentation, som handlade om hur designers misslyckas på kundpresentationer, startade med en enkel mening.

”De har ljugit för er.”

Mike Monteiro gick igenom 7 vanliga misstag som designers gör på kundpresentationer, och det börjar med tanken att bra design talar för sig själv.

– Att designa för designers är skitsnack. Bra kvalitet är inte bra nog, bra design talar inte för sig själv. Du som designer ska kunna förklara varje val du gjort, säger Mike Monteiro.

Nedan följer Monteiros exempel på 7 vanliga misstag designers gör när de ska sälja sin design till kund.

1. Du beter dig som deras vän. Kunden är inte ensam, du har anlitats som expert på ditt område, för att du har kompetens de inte har. Att göra kunden glad är inte ditt mål, ditt mål är att lösa problemet – att kunden blir glad är en bieffekt.

2. Du sitter ned. Kunden ska inte behöva gissa vem som bestämmer. Du behöver vara självsäker, bekräfta att kunden anställt rätt person. Självsäkerhet är en del av jobbet, det är inte för din skull, utan för kundens.

3. Du lägger inte grunden ordentligt. Berätta för kunden precis varför ni har mötet och vad som krävs för att mötet ska ta slut. Om du behöver ett OK på en design, säg det. Ge dem aldrig tid att ändra sig – när du fått det du vill ha, var tyst!

4. Du visar det uppenbara. Vid en presentation, visa inte det som kunden redan kan se, som var loggan sitter och vilka färger du valt.

5. Du blir defensiv.

– Repetera efter mig: ”I am not my work”, säger Mike Monteiro på scenen.

En kund har all rätt att kritisera ditt arbete, och du har all rätt att visa bevis på motsatsen, men bli inte defensiv. När du får feedback, lyssna på vad kunden har att säga och svara med ”låt mig återkomma om det.”

6. Du reagerar på frågor som förändringsbegäran. Att svara ”Jag kan ändra på det” när kunden frågar varför du valt just den färgen är att underminera dig själv. Ibland vill kunden bara veta hur du tänkt, gå inte händelserna i förväg.

7. Du frågar ”Gillar du det?”. Så fort du ställer den frågan har du kastat bort all research, du går från expert på ditt område till ett barn som vill ha beröm för en teckning. Du ber dem att döma ditt verk som en designer skulle döma det, och det är inte deras jobb.

– Vi som designers vill att folk ska tycka om det vi gör. ”Om de gillar det är allt okej, då är vi vänner” – men du är inte där för att vara deras vän, säger Monteiro.

Mike Monteiro är också författaren av böckerna ”You’re my favourite client” och ”Design is a job”.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera