Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
2980

Att tänka stort

TEXT Torun Bjurman
Annons

Det var egentligen bara ett vanligt pressmeddelande, men jag gick i gång helt och hållet. Bon lanserade sitt nya magasin Bon International och passade på att göra reklam. Som den goda journalist jag är granskade jag texten med skepsis, men började snart orera inför kollegan Per om den digra listan av namnkunniga skribenter, fotografer, formgivare, idéer, planer och visioner som Bon International samlat ihop.
– Wow, det här är cool!, utropade jag.
– Vet du varför det är coolt?, sa den kloke Per. Jo, de tänker stort.
Att tänka stort. Smaka på det. Att tänka stort … visioner, drömmar, mål, fantasier. Alla går vi runt och bär på dem, men få förverkligar dem.

Bon International är ett resultat av någons vilja att tänka stort. Men det värsta är att det låter så lätt när någon annan tänker stort! Men hur tänker jag själv större tankar i ett litet företag med små kunder som kanske inte uppmuntrar till storslagna visioner? Hur tänker jag stort när jag gör blanketter som inte direkt ska formges med någon slags nytänkande design? Ja, kära du, det är precis det som är det svåra. Jag kan inte komma fram till någon annan slutsats än att det är inspiration, inspiration och åter inspiration som gäller. Och så kanske en gnutta av »att leva i nuet«.
Men hur sjutton vet jag att jag lever i nuet? Jag kan få värsta ångesten och tänka att jag nog kommer att dö som en olycklig människa bara för att jag planerar framåt och kanske inte alltid lever i nuet. Men vem vet, det kanske är bra att göra det någon gång då och då. Att ge sig ut på stan och titta på det du inte tittat på förut, att läsa en bok, att prata med en annan formgivare, att bläddra i en flashig designtidning eller att till och med resa till nya platser – allt utan ett planerat resultat – kan ge oanade konsekvenser. Kanske poppar det upp ett par stora tankar av sig själv. Eller kanske blir du bara glad. I vilket fall som helst tror jag att din formgivning blir bättre av sig självt efter en inspirationsstund.

»Och vad har jag för nytta av detta«, kanske du säger, »jag som bara häller in siffror i långa rader eller bara jobbar med variabeldata«. Jag citerar typsnittsformgivaren Jonathan Barnbrook: »om vi definierar grafisk design och de uppgifter vi håller på med alltför snävt kommer vi med all säkerhet bara på tråkiga lösningar«. Det borde väl gälla för den som håller på med minsta lilla formgivningsuppgift också? Kan andra tänka stort kan du också!

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop