Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Avancerad retusch med La Machine

TEXT Sara Arnald
Annons

Vi fick möjlighet att närvara på seminariet, där Jenny Stigsdotter och Matilda Persson från La Machine bland annat berättade lite om sin verksamhet:

– Vi startade 2003 efter att ha arbetat tillsammans på en större reprofirma. Båda kommer från fotovärlden och vi har lärt oss digital bildbehandling efter hand, inte tvärtom. I och med att vi har jobbat som fotoassistenter och kopister är vi vana att kommunicera med fotografer och bildbeställare. Det handlar mycket om att hitta rätt känsla i bilderna.

– Helst vill vi ha en kommunikation med fotografen redan under planeringen av jobbet. Vi har kunskapen och kan bedöma vad som behövs vid en plåtning för att vi ska kunna göra ett bra retusch- eller montagejobb.

– I reklamvärlden går det mer och mer mot att man planerar arbetet och i Photoshop bygger upp bilder av många exponeringar – istället för att man som tidigare, lite lättvindigt, tyckte allt gick att rädda i efterhand.

– Det mesta i vårt arbete handlar om att ställa färger och få till en bra känsla i bilden, men det blir även en del städning i bilderna för att få till snygga ytor. Bra hudretusch ska inte synas. Naturliga blänk och porer ska vara kvar och huden under ögonen ska naturligt vara lite mörkare. Faran med retusch är att man går för långt. Att göra en helt slät och felfri hud är inte så svårt; det går snabbt, men resultatet ser plastigt ut. En riktigt snygg hudretusch tar tid.

– Det händer ofta att vi får göra vissa ändringar av klädesplagg och produkter under bildbehandlingen. Eftersom det ofta är protoyper som fotograferas är det ibland så att en produkt byter utseende innan den kommer ut i handeln.  

Det är uppenbart att näst intill alla reklambilder och redaktionella modebilder är retuscherade. Och om man ser till de bylines som presenteras i modereportage så nämns fotografen, fotoassistenten, stylisten, modeassistenen och ett flertal andra medhjälpare. Men det nämns aldrig vem som bildbehandlat och retuscherat?

–    På något sätt har vi ett yrke som inte får synas, i alla fall inte i Sverige. Det är tråkigt. Utomlands är det helt annorlunda, där kallas det ”digital artwork” och har mycket högre status. Där får vi ofta ha vår byline med, men det händer mycket sällan här hemma.

Varför?

– Det uppfattas som fult med retusch, det tycks ha gått ett visst mått av politik i frågan. Så fort retusch kommer på tal handlar det mest om att man gör modeller smalare. Men det känner vi inte alls igen oss i.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop