Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
12681

”Både roligt och nervöst att skapa något konstant”

TEXT Camilla Buch
Annons

I fredags öppnades Hornstulls nya handelsplats där knivsöder omprofilerats som gaffel och knivsöder. Jenny von Döbeln är illustratören som gett profilen liv – på hemsidan och på handelsplatsen.

Hur blev du involverad i Hornstull-projektet?

Det var reklambyrån Abby Norm som kontaktade mig och ville att jag skulle göra ett förslag. De hade sett illustrationerna jag gör för Mini Empire – ett interiörmärke jag driver parallellt med frilansandet – och tyckte manéret skulle passa.

Hur ser din tanke ut bakom illustrationerna till Hornstulls nya köpcenter?

Vi pratade en hel del kring vad som kännetecknar Hornstull och vad man har för associationer till stadsdelen, annars fick jag fria händer vilket ju var jättekul.

Så jag hämtade viss inspiration från Hornstulls folkliv, om än tolkat på ett rätt surrealistiskt plan, sen gillar jag att använda djur som attribut för människor så det är mycket fåglar, fiskar, pingviner och annat.

Med det långsmala formatet blev det naturligt att skapa ett sorts landskap som hängde ihop i färg och form. Som en liten historia man kan följa hela vägen, och där man kan upptäcka nya små detaljer om igen.

Du blandar olika stilar, så som det svartvita skuggade och färgglada plattare objekt. Hur tänker du kring det?

Jag gillar kontrasten det skapar med djupet i de svartvita detaljerade bitarna mot de mer grafiska färgpartierna. Sen är det också ett sätt att binda ihop de olika "öarna" av detaljer till en enhet, och skapa en samstämmig harmoni genom hela illustrationen.

Hur är det att skapa en identitet till en plats?

Identiteten på platsen är ju så mycket mer än det jag har skapat, men visst är det jätteroligt och lite nervöst på samma gång att skapa något konstant, något som ger ett avtryck. Det kräver att man ger det den där lilla extra tiden, så man kan känna sig nöjd även när man tittar på det om några år.

Se Jennys illustration på Hornstulls hemsida.

Här är illustrationerna som kommer pryda Hornstulls handelsplats.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop