Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
12113

Bakom Ikeas appsuccé

TEXT Billy Ekblom
Annons

När byrån McCann förde in ett nytt koncept i den interaktiva Ikea-katalogen för 2013 fick de många ögon på sig. Genom att ladda ner en IOS- eller Androidapp blev det i större grad möjligt att scanna av katalogens sidor och ta del av såväl film, foton och annan inspiration.

  • Filmen som gick ut i samband med katalogens lansering.

Dessa "merupplevelser" för printprodukter är något vi ser allt mer av på marknaden. Qr-koderna har banat väg för flera andra intressanta lösningar, så som Kooabas Shortcut, Snaptell och Look That Up. Dagens Metro-tidningar kör också interaktivt för att erbjuda läsarna mer innehåll.

Men om denna typ av interaktivitet tidigare har riktat sig till mediehusen som vill förstärka en redaktionell upplevelse, har nu nya marknader öppnat upp sig för tekniken. Ikea-appen är, enligt en färsk Distimo-undersökning, den mest nedladdade marknadsföringsappen i världen 2012.

Företaget EC Software ligger bakom den tekniska plattform som banade väg för McCanns och Ikeas interaktiva satsning. Man är sedan ett antal år leverantör till Ikea av systemlösningar och tjänster för att publicera kataloger och annat marknadsmaterial på nätet. Den skräddarsydda plattformen, som är kompatibel med både IOS, Android, Html5 och Flash, gör det möjligt att publicera innehåll i flera kanaler samtidigt och publicera i innehåll i 15 versioner samtidigt med enhetlig användarupplevelse.

Vd:n Ingi Mar Elvarsson berättar mer om det som kommit att kallas Interactive Rich Media.

– Företag som säljer mycket genom kataloger har fått upp ögonen för det interaktiva. Det har blivit viktigt för dem att hänga med i den tekniska utvecklingen och erbjuda kunderna mer än den tryckta katalogens statiska upplevelse

  • Från katalog till video. Steget är inte längre speciellt långt.

Interactive Rich Media kan kanske bäst beskrivas som en användarupplevelse där kunden eller läsaren får tillgång till media genom flera olika tekniker. Det ger en mer mångdimensionell upplevelse, och kan appliceras i flera lager som läggs på en printprodukt. Ett lager kan säkerställa navigation, medan nästa kan visa filmer. Läsaren får tillgång till media genom att vara aktiv, med tillgång till flera olika digitala tekniker.

– Tillsammans med McCann och Ikea har vi ändrat hur de arbetar med kataloger. Det handlar såväl om utseende och layout samt hur man presenterar själva innehållet, säger Ingi Mar, och bekräftar att intresset för interaktiva lösningar ökar både för konsumentinriktade och Business to Business-företag (b2b).

  • Ikea-appen finns i en uppsjö olika format.

Enligt Ingi Mar Elvarsson är Ikea långt fram med sina digitala ambitioner, men att andra företag med tunga kataloger inte är sena att haka på. En av de stora utmaningarna för EC Software och andra företag i branschen är att öka användningen av katalogen som säljkanal genom att koppla på mer dynamisk information i realtid. Det ställer stora krav på tekniken som lösningarna använder i olika kanaler.

Finns det fler tänkbara områden för interaktivitet?

– O ja. Det vi ser nu är bara början. Rörligt innehåll, till exempel, kommer att fortsätta växa, och så även tillgången till det. För "katalogföretagens" del kommer det kanske handla om augmented reality, där du kan scanna av en sida, och sedan placera ut en möbel virtuellt hemma hos dig, säger Ingi Mar Elvarsson.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop