Designers med mod att bryta normer

TEXT 

Mina Stierna

ÄNDRAD 

2018-11-17

 | 

PUBLICERAD 

2018-11-17
Ny utställning presenterar banbrytande designers som bryter normer och trampar upp nya stigar i designfältet, både för sig själva och andra.
Illustration: Karolina Westenhoff

 

Utställningen Makt/Egenmakt presenterar exempel på banbrytande designers som bryter normer i sin praktik och som trampar upp nya stigar i designfältet – för sig själva och andra.

Makt/Egenmakt är kuraterad av föreningen Omforma, baserad i Göteborg, som våren 2018 utlyste ett open call för medverkan i utställningen. Ett juryurval gjordes och detta kompletterades av Omforma med ytterligare ett antal medverkande. Juryn bestod av Samir Alj Fält (inredningsarkitekt, lärare på Konstfack och grundare av Design Lab Skärholmen), Em Fexeus (konstnär och designskribent) och Emila Wärff (produktdesigner, dansare och koreograf på Danskompaniet Spinn).

I samband med utställningens öppnande släpps publikationen ”Makt/Egenmakt i designbranschen” som förutom att presentera de medverkande i utställningen innehåller sju nyskrivna krönikor av personer med inblick i och erfarenhet av designbranschen på olika sätt. Hadil Mohameds krönika handlar om att leva med vithetsnormen och att hitta en strategi i sitt arbete som illustratör. Margot Barolo skriver om designern som den nyttige idioten och Sandra Stiskalos presenterar en undersökning av arbetsvillkor och möjligheter att försörja sig som designer. Övriga skribenter är Rojin Pertow, Maria Niemi, My Wingren och Sanna Bodén.

Utställningen och publikationen är initierade och producerade av föreningen Omforma, med stöd av Postkodstiftelsen och Estrid Ericsons stiftelse. Ansvariga för utställningen och publikationen är projektledare Jenny Stefansdotter Stentoft och Kerstin Sylwan, kommunikatör Alejandra Cerda och grafisk formgivare/illustratör Karolina Westenhoff.

Makt/Egenmakt är en vidareutveckling av studien Omforma. Nya strukturer för designbranschen. som genomfördes 2014 – 2015. Studien fokuserade på designers arbetssituation utifrån deras egna erfarenheter. Utgångspunkten var diskrimineringsgrunderna kön, klass och etnicitet. Undersökningen visade att definitionen av svensk design är snäv och att branschen är starkt normativ och inte släpper fram de som inte passar in. Resultatet presenterades i en bok med samma namn skriven av Kerstin Sylwan och utgiven av Arvinius+Orfeus 2015.

Utställningen pågår 24 nov 2018 – 6 jan 2019.
Läs mer: www.formdesigncenter.com