Barncancerfondens långsiktiga kommunikationskoncept med en blå stol och verkliga berättelser av barn med cancer har genom åren varit mycket framgångsrikt. Insamlingen har mer än dubblats på fem år och flera kampanjer har väckt stor uppmärksamhet och blivit prisbelönta både i Sverige och internationellt.
Nu vill Barncancerfonden ta kommunikationsarbetet till nästa nivå och därmed ytterligare öka insamlingen, stärka varumärket och bidra till verklig förändring för barn med cancer. Under hösten har Barncancerfonden genomfört upphandlingar inom fyra byråkategorier; reklam, media, PR/PA och content. Valet föll på två nya byråer; Carat och Garbergs, och två nuvarande; Narva och OTW.
– Carat visade en djup analytisk förmåga och stor affärsmässig förståelse i vår upphandling men också ett personligt engagemang för Barncancerfonden. Deras kompetens och vilja till att bidra som organisation kommer bli en stark kraft i kampen mot barncancer, säger Johnny Federley Gruppchef Marknad på Barncancerfonden.
Carat kommer att agera som Barncancerfondens strategiska och operativa partner inom mediestrategi och medierådgivning. Carat ingår i det globala kommunikationsnätverket Dentsu Aegis och har spetskompetens inom både affärsplanering, mediestrategier och integrerad kommunikation.
– Vi är otroligt glada och väldigt stolta över att kunna välkomna Barncancerfonden till Carat. Vi ser väldigt mycket fram emot att få bidra till Barncancerfondens fantastiska arbete och vision med att utrota barncancer i Sverige, säger Carats vd Nike Carlstoft.
Garbergs blir Barncancerfondens reklambyrå för det strategiska och kreativa kommunikationsarbetet. Narva har varit Barncancerfondens PR/PA-partner sedan 2011, och nu förlängs samarbetet. Även det tioåriga samarbetet med OTW, en av Nordens ledande byråer inom redaktionell kommunikation, förlängs.
De nya byråsamarbetena startar den 1 mars 2019.